Τζωρτζ Μέρεντιθ

Στις 18 Μαϊου του 1909, πεθαίνει στο σπίτι του, Box Hill, Surrey, ο Άγγλος ποιητής και μυθιστοριογράφος της βικτωριανής εποχής, Τζωρτζ Μέρεντιθ (George Meredith).

Ovi_greece_0516_039aΟ Μέρεντιθ, με καταγωγή από μεσοαστική οικογένεια, γεννήθηκε στο Πόρτσμουθ της Αγγλίας, τον Φεβρουάριο του 1828. Σε ηλικία 5 ετών έχασε τη μητέρα του και στα 14 έφυγε στη Γερμανία, για σπουδές Νομικής, τις οποίες εγκατέλειψε μετά από δύο χρόνια για χάρη της ποίησης και της δημοσιογραφίας. Με τη δημοσιογραφία ασχολήθηκε αμέσως μόλις επέστρεψε στην Αγγλία. Μέσω αυτής ήρθε σε επαφή με τους λογοτεχνικούς κύκλους της εποχής του, όπου γνώρισε και παντρεύτηκε το 1849, τη Μαίρη Έλεν Νίκολς (Mary Ellen Nicolls), κόρη του συγγραφέα Τόμας Λαβ Πίκοκ (Thomas Love Peacock).

Το 1851 ξεκίνησε τη συγγραφική του σταδιοδρομία, εκδίδοντας ποιητικές συλλογές, συνεργαζόμενος με εφημερίδες και περιοδικά. Το 1856, πόζαρε ως μοντέλο για τον πίνακα ζωγραφικής με τίτλο The Death of Chatterton, του Άγγλου ζωγράφου Χένρυ Γουόλις (Henry Wallis, 1830–1916), για τον οποίο η γυναίκα του τον εγκατέλειψε το 1858. Ο Μέρεντιθ δεν τη συγχώρεσε ποτέ. Η συλλογή των σονέτων του, με τίτλο Modern Love, του 1862, είναι εμπνευσμένη από αυτήν του την εμπειρία.

Ευρύτερα γνωστός σαν πεζογράφος άρχισε να γίνεται από το 1865, αν και το πιο αντιπροσωπευτικό του έργο υπήρξε το μάλλον αυτοβιογραφικό του μυθιστόρημα με τίτλο Η δοκιμασία του Ρίτσαρντ Φίβερελ (The Ordeal of Richard Feverel), το 1859.

Το 1860, προσελήφθη ως σύμβουλος του εκδοτικού οίκου Chapman and Hall και το 1866 βρέθηκε στην Ιταλία ως πολεμικός ανταποκριτής της Morning Post, όπου εμπνεύστηκε το μυθιστόρημα Vittoria (Νίκη). Το 1868, εγκαταστάθηκε στο Μποξ Χιλ, παραμένοντας εκεί μέχρι το τέλος της ζωής του. Η αγγλική εξοχή, την οποία απέδωσε σε πολλές υπέροχες περιγραφές, τον ενέπνευσε να γράψει τα έργα του Η σταδιοδρομία του Μποσάν (1876), Ο εγωιστής (1879), Οι τραγικοί ηθοποιοί (1880), Η Άρτεμη του σταυροδρομιού (1885).

Ξεχωριστή θέση στα έργα του κατέχει ένα κριτικό δοκίμιο για το θέατρο, με τίτλο Essay on Comedy (1877), που παραμένει ακόμα ένα έργο αναφοράς πάνω στη θεωρία της κωμωδίας, για την οποία ο Μέρεντιθ είχε μια ιδιαίτερα ξεχωριστή αίσθηση. Στο μυθιστόρημά του, Ο εγωιστής (The Egoist), που δημοσιεύθηκε το 1879 και θεωρείται από τα πιο σημαντικά του, εφαρμόζει μόνος του κάποιες από τις θεωρίες του.

Σε πολλά από τα γραπτά του συμπεριλαμβανομένου και του Εγωιστή, ο Μέρεντιθ θίγει την υποταγή των γυναικών κατά τη διάρκεια της βικτωριανής περιόδου. Το μοναδικό του ύφος και η εμπνευσμένη θεματολογία του, με την οποία κατόρθωσε να αντιμετωπίσει μεγάλα ζητήματα, όπως του εγωισμού και της ισότητας των δύο φύλων, τον κατέστησαν σημαντικό στην ιστορία του αγγλικού μυθιστορήματος. Η βικτοριανή ηθικολογία, ξεπερασμένη πλέον, αντικαταστάθηκε από το ψυχολογικό μυθιστόρημα, με τον Μέρεντιθ να καθιερώνεται ως ένας από τους θεμελιωτές του.

Πριν από το θάνατό του έλαβε αρκετά σημαντικές τιμητικές διακρίσεις. Είναι θαμμένος στο νεκροταφείο του Dorking, στο Surrey.

Σχολιάστε