Φιλία και κατανόηση

Μια από τις ερωτήσεις που οι ψυχολόγοι στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια είναι: «τι μπορώ να κάνω για ένα φίλο που νομίζω ότι έχει πέσει σε κατάθλιψη».

Η μελαγχολία δεν είναι κάτι ασυνήθιστο και συμβαίνει στους περισσότερους ανθρώπους κατά περιόδους για διάφορους και διαφορετικούς λόγους. Η κατάθλιψη είναι η πιο ακραία μορφή της μελαγχολίας αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι απίθανο να υπάρχει κάποιος στον κύκλο μας που να πάσχει από κατάθλιψη, να μας είναι ορατό και να θέλουμε να κάνουμε κάτι για να βοηθήσουμε.

Με πρώτη συμβουλή να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό, αλλά μπορείτε να βοηθήσετε κι εσείς στα όρια της φιλίας, αν πρώτα κατανοήσετε ορισμένα πολύ απλά πράγματα.

ovi_greece_1018_003mΑποφύγετε τα στερεότυπα για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε. Ο καθαρός αέρας, ο ήλιος, μια βόλτα στο πάρκο μπορεί να βοηθάνε στην κακή διάθεση αλλά δεν είναι απαραίτητα κάλο και για κάποιον που πάσχει από κατάθλιψη. Η κατάθλιψη είναι διαταραχή και όχι μια στιγμιαία αίσθηση και πολλές φορές συμβουλές όπως αυτή για βόλτα στον «καθαρό αέρα» μπορεί να δημιουργήσει το συναίσθημα ότι μειώνετε το πρόβλημα του ή τον ίδιο και η συνέχεια να είναι περισσότερο αρνητική παρά θετική, δημιουργώντας ένα τείχος μεταξύ εσάς και του φίλου σας.

Αποφύγετε τις κοινοτυπίες αλλά προσπαθήστε να μην τους αντιμετωπίζετε διαφορετικά. Μην αλλάξετε συνήθειες μαζί τους. Για παράδειγμα μην «αποφύγετε» να του καλέσετε σε μια συγκέντρωση της παρέας για να μην «επηρεάσουν» το γενικότερο κλίμα ή δημιουργήσετε ένα κλίμα συμπόνιας στην παρέα για να τον/την «ανεβάσετε». «Χαρούμενα» μηνύματα στο τηλέφωνο και αναφορές σε «καλές» αναμνήσεις, δεν βοηθάμε και πολλές φορές λειτουργούν όπως ακριβώς η πρόταση για «βόλτα στον καθαρό αέρα». Μην ξεχνάτε ότι οι «καλές» αναμνήσεις πολλές φορές πάνε «παρέα» με κακές αναμνήσεις και τα συχνά μηνύματα με «χαμογελάκια» εντείνουν το συναίσθημα απόστασης και μοναξιάς.

Η κατάθλιψη αλλάζει τον άνθρωπο και ο φίλος σας μπορεί σε πολλά πράγματα να μην είναι αυτό που ξέρατε. Γίνεται εριστικός, ή ιδιαίτερα σιωπηλός, αποφεύγει μέρη που παλαιότερα ήταν «στέκια» και ανθρώπους που είχε συχνές κοινωνικές ή επαγγελματικές συναναστροφές. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι ότι προτιμούν οι άλλοι να έρχονται σε αυτούς από τα πάνε οι ίδιοι να τους συναντήσουν. Το θέμα είναι πολύ ευαίσθητο κι αν δείτε ο φίλος σας να απομονώνεται έντονα κάλο θα ήταν να πάρετε κάποιες πιο έντονες πρωτοβουλίες ακόμα και να πιέσετε αν χρειαστεί.

Η κατάθλιψη δημιουργεί ένα σύννεφο που κάνει τη χαρά, ακόμα και στιγμιαία ικανοποίηση να φαίνονται κάτι το αδύνατο, έτσι άτομα με κατάθλιψη συχνά χάνουν το ενδιαφέρον τους για πράγματα που παλαιοτέρα γέμιζαν τον χρόνο τους και τους ικανοποιούσαν, όπως χόμπι.  Ξαναθυμίστε τους τα πράγματα που αγαπούσαν, πηγαίνετε μαζί τους, κάντε τους δώρο ένα σημειωματάριο αν τους αρέσει το γράψιμο ή ένα σετ με μπογιές αν συνήθιζαν να ζωγραφίζουν. Αυτά είναι μικρά υποστηρικτικά βήματα αλλά προς την σωστή κατεύθυνση για να τους υπενθυμίσετε τον εαυτό τους που ξέχασαν.

Είναι πολύ σημαντικό για τον φίλο σας με κατάθλιψη να ξέρει ότι είσαστε πάντα εκεί και πάντα έτοιμοι να ακούσετε για ότι θέλουν να μιλήσουν ή να μην μιλήσουν. Είναι πολύ σημαντικό να μην νιώσουν μόνοι. Και εξίσου σημαντικό είναι να ξέρουν ότι είσαστε εκεί όχι για να κρίνετε.

Μέσα σε όλα αυτά που μπορείτε να κάνετε, φροντίστε να μην γίνετε πότε πιεστικοί. Από το μιλάμε στο τηλέφωνο μια φορά την ημέρα μέχρι το παίρνω τηλέφωνο τρεις φορές γιατί ανησυχώ, για έναν άνθρωπο με κατάθλιψη έχει διαφορά και την επομένη μπορεί απλά να μην απαντήσει. Όσο περίεργο κι αν ακουστεί το μεγαλύτερο τους πρόβλημα είναι ότι δεν θέλουν να γίνουν …πρόβλημα στους άλλους. Επειδή τα πάντα στο μυαλό τους γιγαντοποιούνται δεν θέλουν ξαφνικά το δικό τους πρόβλημα να γίνει τεράστιο δικό σας και καταφεύγουν στην εύκολη λύση που είναι η απομόνωση.

Τελευταίο αλλά πάρα πολύ σημαντικό. Θυμηθείτε δεν είσαστε ο θεραπευτής του φίλου σας και μερικές φορές η μελαγχολία μπορεί να γίνει και …μεταδοτική. Όταν νιώσετε ότι η κατάσταση του φίλου σας έχει φτάσει καποια όρια που αρχίζουν και επηρεάζουν ακόμα κι εσάς η καλύτερη λύση είναι να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον ειδικό και υπάρχουν πολλοί τρόποι να συνεχίσετε να βοηθάτε τον φίλο σας ακόμα και οικονομικά αν χρειαστεί.

Οι αληθινές φιλίες μπορούν να αντέξουν πολλά, συμπεριλαμβανομένης και της κατάθλιψης. Να είστε υπομονετικοί, να συγχωρείτε και να είσαστε εκεί όταν ο φίλος σας που παλεύει με την κατάθλιψη, αυτό το χρειάζεται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

Σοφία Παπαντωνίου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s