Στέλιος Καζαντζίδης

Στις 14 Σεπτεμβρίου του 2001, σε ηλικία 70 ετών και μετά από πολύχρονη μάχη με τον καρκίνο, απεβίωσε ο Έλληνας βάρδος του λαϊκού τραγουδιού, Στέλιος Καζαντζίδης.

Ο Στέλιος Καζαντζίδης γεννήθηκε στις 29 Αυγούστου του 1931, στη Νέα Ιωνία Αττικής, από γονείς πρόσφυγες των χαμένων πατρίδων. Η μητέρα του Γεσθημανή καταγόταν από την Αλάγια της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας και ο πατέρας του Χαράλαμπος, από τα Κοτύωρα, σημερινό Ορντού, του Πόντου. Ενεργό μέλος της Εθνικής Αντίστασης κατά τη διάρκεια της Κατοχής, στα χρόνια του Εμφυλίου δολοφονήθηκε από παρακρατικούς αντικομμουνιστές.

Ovi_greece_0916_014a.gifΟρφανός από νεαρός, για πολλά χρόνια πριν από την έναρξη της τραγουδιστικής του καριέρας, ο Στέλιος Καζαντζίδης αναγκάστηκε να κάνει διάφορες δουλειές για να κερδίσει τον επιούσιο. Δούλεψε σε εργοστάσια,  πούλησε τσιγάρα και νερά στον δρόμο, ώσπου κάποιος από τους εργοδότες του εκτίμησε την αξία της φωνής του καθώς τον άκουσε να τραγουδά κατά τη διάρκεια της δουλειάς και του χάρισε μια κιθάρα.

Δάσκαλος του Καζαντζίδη υπήρξε ο τυφλός συνθέτης, Στέλιος Χρυσίνης.

Το 1952, έκανε το δισκογραφικό του ντεμπούτο του με το τραγούδι του Απόστολου Καλδάρα, «Για μπάνιο πάω», με θέμα τον καύσωνα που επικρατούσε εκείνο το καλοκαίρι στην πρωτεύουσα. Ο Καζαντζίδης προσπάθησε να μιμηθεί τη φωνή του Πρόδρομου Τσαουσάκη, ο δίσκος δεν έκανε πωλήσεις και η καριέρα του κινδύνεψε να σβήσει, πριν ακόμα ξεκινήσει.

Η συνάντησή του με τον Γιάννη Παπαϊωάννου υπήρξε μάλλον η καλύτερη συγκυρία για την τραγουδιστική του πορεία. Ο Παπαϊωάννου ήταν εκείνος που αντιλήφθηκε τις φωνητικές του δυνατότητες και με το πρώτο τραγούδι του με τίτλο “Οι βαλίτσες”, ο Καζαντζίδης άρχισε να απογειώνεται καλλιτεχνικά.

Το 1959, καταγράφεται στην καριέρα του μια μεγάλη δικαστική διαμάχη με τη δισκογραφική εταιρεία COLUMBIA και με αφορμή τις τεράστιες πωλήσεις του δίσκου του που περιλάμβανε τα τραγούδια «Μαντουβάλα» και «Δυο πόρτες έχει η ζωή», σε μουσική δική του και στίχους Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου. Αντιστεκόμενος στην τότε ισχύουσα πολιτική πωλήσεων, βάσει της οποίας ο τραγουδιστής πληρωνόταν για κάθε δίσκο ένα εφάπαξ ποσό, χωρίς να συμμετέχει με προμήθειες στις πωλήσεις της δισκογραφικής εταιρείας, ο Καζαντζίδης διεκδίκησε δικαστικά την αλλαγή του συστήματος, καθώς η εταιρεία κέρδιζε εκατομμύρια δραχμές από το συγκεκριμένο δισκάκι του, ενώ ο ίδιος είχε πληρωθεί λιγότερες από 1.000 δραχμές! Βασικά, υπήρξε πρωτεργάτης διεκδίκησης ποσοστών επί των πωλήσεων στον κλάδο των τραγουδιστών.

Κατά τα μέσα της δεκαετίας του ’60, Καζαντζίδης, Μαρινέλλα και Μανώλης Αγγελόπουλος προγραμματίζουν συναυλίες που δεν θα πραγματοποιηθούν τελικά, καθώς λίγους μήνες αργότερα, ο Καζαντζίδης πήρε την απόφαση να σταματήσει τις ζωντανές εμφανίσεις σε κέντρα, εξαιτίας της αποστροφής του για την κατάσταση που επικρατούσε στα νυχτερινά κέντρα της εποχής. Η Μαρινέλλα, σε συνέντευξή της για τον Στέλιο Καζαντζίδη, έχει αναφέρει χαρακτηριστικά, πως στο μαγαζί όπου εκείνος τραγουδούσε, απαγορευόταν από τον ίδιο να κάθονται οι τραγουδίστριες στα τραπέζια των εύρωστων οικονομικά πελατών. Η αποχώρησή του από το πάλκο, αποτέλεσε “την πιο δραματική μορφή σιωπηλής διαμαρτυρίας απέναντι σε ένα αμείλικτο σύστημα διαπλοκής από νεόπλουτους θαμώνες, αφεντικά της δισκογραφίας και μπράβους της νύχτας”…

Συναυλίες σε ομογενείς της Γερμανίας με τη Μαρινέλλα, τον τότε νεαρό δεξιοτέχνη του μπουζουκιού, Χρήστο Νικολόπουλο και τον ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ, Μίμη Παπαϊωάννου, αποτελούν σημαντικό κομμάτι της καριέρας του.

Το 1969, αποσύρθηκε για δύο περίπου χρόνια από τη δισκογραφία και ξεκίνησε ανεπιτυχώς μια προσπάθεια δημιουργίας της δικής του δισκογραφικής εταιρείας, με την επωνυμία «STANDAR». Η λογοκρισία στα χρόνια της Χούντας δεν επέτρεψε στην ιδέα να ευδοκιμήσει, όπως δεν ευδοκίμησε και καμία άλλη επιχειρηματική του κίνηση.

Το 1975, κυκλοφορεί ο δίσκος του «Υπάρχω», που υπογράφουν ο Χρήστος Νικολόπουλος κι ο Πυθαγόρας, σε μουσική και στίχους αντίστοιχα. Μετά το Υπάρχω, ο Στέλιος Καζαντζίδης αποχωρεί και πάλι από τη δισκογραφία για δώδεκα χρόνια, για να ξαναεπιστρέψει το 1987, με τον δίσκο του «Ο δρόμος της επιστροφής» και έναν χρόνο αργότερα, με τον δίσκο “Ελεύθερος”, που γίνονται χρυσοί και πλατινένιοι. Κύκνειο άσμα του λαϊκού τροβαδούρου, ο δίσκος του με τίτλο “Έρχονται χρόνια δύσκολα”.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Στέλιος Καζαντζίδης συνεργάστηκε με μεγάλους συνθέτες και στιχουργούς, όπως οι: Άκης Πάνου, Γιάννης Παλαιολόγου, Απόστολος Καλδάρας, Μανώλης Χιώτης, Μίκης Θεοδωράκης, Θοδωρής Δερβενιώτης, Χρήστος Λεοντής, Τάκης Σούκας, Θανάσης Πολυκανδριώτης, Μπάμπης Μπακάλης, Χρήστος Νικολόπουλος, Γιώργος Μητσάκης, Βασίλης Τσιτσάνης, Σταύρος Ξαρχάκος, Μάνος Λοΐζος, Γιάννης Παπαϊωάννου, Γιώργος Ζαμπέτας και Κώστας Βίρβος, Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Τάσος Λειβαδίτης, Δημήτρης Χριστοδούλου, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Πυθαγόρας, Σώτια Τσώτου, Χρήστος Κολοκοτρώνης, Νίκος Λούκας, Λευτέρης Χαψιάδης, Χαράλαμπος Βασιλειάδης, αντίστοιχα.

Στο link που ακολουθεί, μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι Πάρε τα Χνάρια μου, μια από τις ωραιότερες ερμηνείες του:

https://www.youtube.com/watch?v=wCNXWtL5NcM

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s