Παιδικές αναμνήσεις από καλοκαιρινές διακοπές

Οι λέξεις “καλοκαιρινές διακοπές” από μόνες τους προκαλούν νοσταλγία για τόπους ή για ανθρώπους και μερικές φορές κουβαλάνε και κάτι μελαγχολικό μέσα τους, ειδικά όταν πρόκειται για ανθρώπους που έχουν φύγει. Το άλλο που κάνει αυτές τις δυο λέξεις να γεμίζουν -τουλάχιστον εμένα- με νοσταλγία, είναι γιατί με κάποιον τρόπο γίνονται αναφορά σε μια άλλη ηλικία και πολλές φορές την παιδική. Μερικές φορές μάλιστα οι “καλοκαιρινές διακοπές” είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις πρώτες παιδικές μας αναμνήσεις.

Η δική μου καλοκαιρινή ανάμνηση που πάντα την κοιτάω με νοσταλγία και λίγη θλίψη έρχεται από την πολύ παιδική μου ηλικία, ίσως πέντε έξι χρονών και είναι από εκείνες τις εποχές που η θάλασσα σου φαίνεται πιο μεγάλη, το καράβι τεράστιο, η μέρα ατελείωτη και οι πάντες γύρω σου να κοιτάνε από ψηλά. Συν ότι εγώ είχα μια μητέρα δασκάλα, που σήμαινε ότι το καλοκαίρι οι διακοπές της συνδυάζονταν απόλυτα με τις δικές μου, έτσι ήμαστε μαζί κάθε μέρα όλη μέρα.

Ovi_greece_0717_028aΤο πρώτο και βασικό που θυμάμαι από αυτές τις καλοκαιρινές διακοπές ήταν ότι ήμουν ξυπόλυτη όλη μέρα. Αλλά μιλάμε όλη μέρα και όπου και να πήγαινα. Από το μπακάλικο και την ΕΒΓΑ της γειτονιάς μέχρι επίσκεψη στην θεία μου, εγώ ήμουν μόνιμα και συνέχεια ξυπόλυτη. Όταν χρειαζόταν να φορέσω κάτι, όπως τα πέδιλά μου σε κάποια επίσκεψη, τα κρατούσα μόνο όσο διαρκούσε η είσοδός μας στο σπίτι που επισκεπτόμασταν, μετά παίρνανε τον δρόμο τους για την τσάντα της μητέρας μου.

Το άλλο που θυμάμαι από εκείνο το καλοκαίρι ήταν ότι κάθε μέρα τρώγαμε όλοι μαζί στην πίσω αυλή, έξω. Βασικά περνούσαμε την περισσότερη μας ώρα έξω και ένα βράδυ κοιμηθήκαμε και οι τρεις μας σε ένα στρώμα που έβγαλε ο πατέρας μου στην αυλή. Ο πατέρας μου δούλευε τα πρωινά αλλά από ότι φαίνεται το καλοκαιρινό πνεύμα τον είχε αγκαλιάσει κι εκείνον γιατί με το που έφτανε στο σπίτι το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να βγάλει τα παπούτσια του και να περπατάει συνέχεια ξυπόλητος. Είχα δημιουργήσει εκείνο το καλοκαίρι οικογενειακή μόδα.

Τα βράδια πάλι στην πίσω αυλή, ο πατέρας μου έφερνε ένα μικρό τρανζίστορ που είχαμε και αφού έπιανε ένα σταθμό που είχε μόνο μουσική, εγώ με τη μητέρα μου διαβάζαμε παρέα κάποιο από τα πολλά βιβλία που είχαμε στο σπίτι ενώ ο πατέρας μου με τα μάτια κλειστά άκουγε με το ένα αυτί την ιστορία και με το άλλο την μουσική στο ραδιόφωνο.
Τα πρωινά πηγαίναμε με την μάνα μου για ψώνια ή στο πάρκο στη γειτονιά μας που εκεί έβρισκα φίλους και συμμαθητές από το σχολείο αλλά να σας πω την αλήθεια οι πιο πολλές μου αναμνήσεις είναι από τις στιγμές που είμασταν μόνοι με την μητέρα μου ή μετά το δείπνο στην πίσω αυλή με τον πατέρα μου, την μητέρα μου και το τραντζιστοράκι. Ίσως να ακουστεί παράξενο αλλά ήταν μια εποχή που η τηλεόραση δεν πρέπει να άνοιξε στο σπίτι μας.

Κάποια στιγμή και με το καράβι από τον Πειραιά πήγαμε και σε ένα νησί που τώρα νομίζω ότι ήταν η Πάρος. Όσες φορές και να ξαναπήγα στην Πάρο προσπαθώντας να βρω τις αναμνήσεις εκείνου του καλοκαιριού ποτέ δεν μπόρεσα να τις αναπλάσω γιατί απλά συμπεριλαμβάνανε τρία πολύ απλά στοιχεία, εμένα ξυπόλητη, την μητέρα μου και τον πατέρα μου όλη την ώρα μαζί. Μαζί στη θάλασσα, μαζί στη παραλία, μαζί στην ταβέρνα ή στο καφενείο, μαζί στη βόλτα και μαζί στο δωμάτιο το βράδυ.

Τώρα πια, πολύ μεγαλύτερη, ανήκοντας στον κόσμο που βλέπει τα παιδιά από ψηλά και έχοντας δυο δικά μου, αυτό που προσπαθώ όταν πρόκειται για τις καλοκαιρινές διακοπές είναι μαζί με τον άντρα μου να τους δίνουμε κάθε χρόνο αυτές ακριβώς τις αναμνήσεις από τα καλοκαίρια τους. Πρωινές βόλτες και βράδια όλοι μαζί στην πίσω αυλή να διαβάζουμε βιβλία και να ακούμε μουσική από το ραδιόφωνο.

Ελένη Χαριτάκη

********************************************

To κείμενο της Ελένης Χαριτάκη,
συμπεριλαμβάνεται στο 8ο τεύχος του ArsOvi
που μπορείτε να βρείτε, πάντα ΔΩΡΕΑΝ, ΕΔΩ!

Ovi_greece_0817_001a

Σχολιάστε

