Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι

Ο Βλαντίμιρ Βλαντίμιροβιτς Μαγιακόφσκι (Влади́мир Влади́мирович Маяко́вский), Ρώσος ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, γεννήθηκε στις 19 Ιουλίου του 1893, στο Μπαγκντάτι της Γεωργίας, από γονείς ουκρανικής καταγωγής.

Τρίτο και τελευταίο παιδί της οικογένειάς του, με τους φίλους του και στο σχολείο χρησιμοποιούσε τη γεωργιανή γλώσσα, αλλά στο σπίτι μιλούσαν κυρίως ρωσικά. Σε ηλικία 14 ετών, φοιτούσε ήδη μακριά από το σπίτι του, στο τοπικό Γυμνάσιο της πόλης Κουταΐσι. Το 1906, πέθανε αιφνίδια ο πατέρας του, που εργαζόταν στο Μπαγκντάτι ως δασοφύλακας και μετακόμισαν στη Μόσχα, με τη μητέρα του και τις αδερφές του, όπου και συνέχισε τις σπουδές του.

Ovi_greece_0716_027aΣαν μαθητής γυμνασίου, στο Κουταΐσι, είχε ήδη εμπλακεί σε δράσεις του Ρωσικού Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος των Εργατών, δραστηριότητα που ανέπτυξε ακόμα περισσότερο στη Μόσχα. Το 1908, εκδιώχθηκε από το σχολείο του, επειδή η μητέρα του δεν μπορούσε πια να ανταποκριθεί στα δίδακτρα. Τρεις φορές φυλακίστηκε εκείνη την περίοδο για την πολιτική του δράση και παρέμεινε στην απομόνωση, στα κρατητήρια των φυλακών της Μπουτίρκα, αποφεύγοντας ωστόσο τη μεταγωγή του, εξαιτίας του γεγονότος ότι ήταν ακόμα ανήλικος. Το 1909 και έχοντας προ πολλού αναπτύξει πάθος για τη μαρξιστική λογοτεχνία, ξεκίνησε να γράφει ποίηση, αλλά τα ποιήματά του κατασχέθηκαν από τις αρχές.

Το 1911, έχοντας αποφυλακιστεί και εργαζόμενος ξανά για το κίνημα των Σοσιαλδημοκρατών, εγγράφηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Μόσχας. Είναι η εποχή που πρωτοήρθε σε επαφή με μέλη του ρωσικού κινήματος του Φουτουρισμού, του οποίου στη συνέχεια, εξελίχθηκε βασικός εκπρόσωπος. Το 1912, τα πρώτα του δημοσιευμένα ποιήματα, Νύχτα και Πρωί, συμπεριελήφθησαν στη φουτουριστική έκδοση με τίτλο, Ένα χαστούκι στο πρόσωπο του δημοσίου γούστου (Пощёчина общественному вкусу), ενώ την ίδια περίοδο, ο Μαγιακόφσκι ήταν ο κύριος εκπρόσωπος Τύπου της ομάδας Γκιλέας (Гилея) και είχε αναπτύξει στενή σχέση με τον ζωγράφο Νταβίντ Μπουρλιούκ.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1914, Μαγιακόφσκι και Μπουρλιούκ αποβάλλονται από τη Σχολή Καλών Τεχνών, εξαιτίας της πολιτικής τους δράσης. Είναι η περίοδος, κατά την οποία ο Μαγιακόφσκι καθιερώνεται ως ποιητής στη Ρωσία και στο εξωτερικό, με το πρώτο του μεγάλο ποίημα με τίτλο, Το Σύννεφο με Παντελόνια (1915), να περιγράφει θέματα γύρω από τον έρωτα, την επανάσταση, τη θρησκεία, την τέχνη, γραμμένο σε γλώσσα του “δρόμου”, έξω από τις κλασικές ρομαντικές φόρμες της ποίησης, δύο μόλις χρόνια πριν τη Ρωσική Επανάσταση.

Ο παράφορος έρωτάς του, το καλοκαίρι του 1915, για τη Λίλια Μπρικ, τη γυναίκα του εκδότη του, αποτυπώνεται στο ποίημά του Το σπονδυλωτό φλάουτο (1916), υπό τους ήχους όμως του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, στον οποίο δεν του επιτράπηκε να καταταγεί ως εθελοντής και της Επανάστασης, συνεχίζει να σηματοδοτεί την ποιητική του γραφή στα έργα του, Ο πόλεμος και ο κόσμος (1916) και Ο Άνθρωπος (1917).

Η Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, τον βρήκε στην Αγία Πετρούπολη, εργαζόμενο ως επίσημο γραφέα, στη Στρατιωτική Σχολή Αυτοκινήτου. Με το ξέσπασμα της Επανάστασης άρχισε να απαγγέλει ποιήματα σε ναυτικά θέατρα, με κοινό του τους ναύτες. Όταν επέστρεψε στη Μόσχα, εργάστηκε στο Ρωσικό Πρακτορείο Τηλεγραφίας (Российское телеграфное агентство – POCTA), δημιουργώντας τα γραφικά και τα κείμενα για σατυρικά πόστερ αγκιτπρόπ (агитпроп – ο όρος αφορά το υλικό των πολιτικών τεχνικών, που αποσκοπούν στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης και αναφέρεται σε εκείνες κυρίως, που χρησιμοποιήθηκαν από τη Σοβιετική Ένωση).

Το 1919, ο Μαγιακόφσκι δημοσίευσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο, Συλλογή Έργων 1909-1919 και γρήγορα η φήμη του εξαπλώθηκε και ο ίδιος καθιερώθηκε καλλιτεχνικά. Κατά τα έτη 1922-1928, υπήρξε εξέχον μέλος του Αριστερού Μετώπου για την Τέχνη, προσδίδοντας στη γραφή του τον όρο “κομμουνιστικός φουτουρισμός”. Μαζί με τον Σεργκέι Τρετιακόφ και τον Όσιπ Μπρικ εξέδιδαν το περιοδικό «ΛΕΦ» (ЛЕФ), που σημαίνει αριστερό μέτωπο. Λίγο καιρό αργότερα, στρατολογήθηκε με τους Μπολσεβίκους.

Ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι υπήρξε ένας από τους ελάχιστους σοβιετικούς συγγραφείς, που του επετράπη να ταξιδεύει ελεύθερα σε χώρες του εξωτερικού, μεταξύ αυτών, στις ΗΠΑ, την Κούβα και το Μεξικό. Ταξίδεψε επίσης, από τη μία άκρη στην άλλη, σε όλη τη Σοβιετική Ένωση. Ερωτεύθηκε με πάθος. Από τη μυστική του σχέση με την Έλι Τζονς, απέκτησε μια κόρη, την ύπαρξη της οποίας πληροφορήθηκε πολύ αργότερα, το 1929. Το 1920, ερωτεύθηκε την Τατιάνα Γιάκοβλεβα, στην οποία είναι αφιερωμένο και το ομώνυμο ποίημά του.

Ο Μαγιακόφσκι, αν και θεωρείται ο κορυφαίος Σοβιετικός ποιητής, η επίδρασή του, ούτε περιορίζεται στα σοβιετικά σύνορα, ούτε όμως και κατανοήθηκε από όλους τους σύγχρονούς του. Στα έργα του της τελευταίας δεκαετίας της ζωής του, από τα τέλη του 1920 και μετά, απομυθοποιεί τη Σοβιετική Ένωση του Στάλιν. Χαρακτηριστικά της περιόδου είναι τα σατιρικά του έργα, Ο κοριός και Το μπάνιο, που αντανακλούν την απέχθειά του προς το υφιστάμενο καθεστώς.

Στις 14 Απριλίου του 1930, ο Μαγιακόφσκι αυτοπυροβολήθηκε, αφήνοντας ημιτελές το κείμενο του ποιήματος της αυτοκτονίας του. Ετάφη στη Μόσχα, στο νεκροταφείο Νοβοντέβιτσι. Την ίδια χρονιά, η γενέτειρά του, το Μπαγκντάτι, μετονομάστηκε προς τιμήν του, σε Μαγιακόφσκι. Διαδόσεις ωστόσο υποστήριζαν, ότι ο θάνατός του δεν οφειλόταν σε αυτοκτονία, αλλά σε δολοφονική ενέργεια του Στάλιν. Κάτι τέτοιο ουδέποτε αποδείχθηκε, ακόμα και μετά το άνοιγμα των αρχείων της Κα Γκε Μπε, κατά τη δεκαετία του ’90.

Μετά θάνατον, κατηγορήθηκε από τον σοβιετικό Τύπο ως φορμαλιστής, γεγονός που προσπάθησε να αποκαταστήσει η Λίλια Μπρικ, το 1935, με επιστολή της προς τον Στάλιν. Η αντίδρασή του και ταυτόχρονα επίσημη αποκατάσταση του ποιητή, αποτυπώνεται στις παρακάτω φράσεις:

“Ο Μαγιακόφσκι παραμένει ο καλύτερος και ο πιο ταλαντούχος ποιητής της Σοβιετικής περιόδου. Η αδιαφορία για την καλλιτεχνική του κληρονομιά είναι έγκλημα. Τα παράπονα της Μπρικ είναι, κατά την γνώμη μου, δικαιολογημένα”

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s