Η Αρπαγή απ’ το Σεράι

Η Αρπαγή απ’ το Σεράι ή Απαγωγή από το Σεράι (γερμανικά, Die Entführung aus dem Serail, γνωστή επίσης και ως Il Seraglio) είναι όπερα σε τρεις πράξεις του Β. Α. Μότσαρτ (Wolfgang Amadeus Mozart), που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο  Burgtheater της Βιέννης, στις 16 Ιουλίου του 1782, με τον ίδιο τον συνθέτη να διευθύνει. Το γερμανικό λιμπρέτο είναι του Κρίστοφ Φρίντριχ Μπρέτζνερ (Christoph Friedrich Bretzner), με παραλλαγές του Γκότλιμπ Στέφανι (Gottlieb Stephanie).

Η συγκεκριμένη όπερα γράφτηκε κατά παραγγελία του Αυστριακού Αυτοκράτορα Ιωσήφ Β’, που από παλιά επιθυμούσε να ανέβει η πρεμιέρα μιας αξιόλογης γερμανικής όπερας στο Burgtheater, καθώς όλες οι προγενέστερες επιτυχημένες παραστάσεις στον χώρο ήταν μεταφράσεις ξένων έργων. Παράλληλα, η επιτυχία της πρεμιέρας συνέβαλε στην εδραίωση του Μότσαρτ ως μουσικού στη Βιέννη, εξαπλώνοντας τη φήμη του στην αυστριακή πρωτεύουσα, στην οποία ο μουσικός είχε μόλις πριν έναν χρόνο μετεγκατασταθεί, από τη γενέτειρά του, το Σάλτσμπουργκ.

Ovi_greece_0716_023a

Ως προς την υπόθεση του έργου, που βασίζεται στην κωμωδία Μπελμόντε και Κωνστάντζα, η Κωνστάντζα (Konstanze) είναι μια όμορφη κοπέλα, που πουλήθηκε στον Σελίμ Πασά (Selim Pasha), όταν το ισπανικό πλοίο του Μπελμόντε (Belmonte) με το οποίο ταξίδευε, έπεσε στα χέρια των κουρσάρων, που το καταλήστεψαν και άρπαξαν τις γυναίκες, για να τις πουλήσουν για σκλάβες. Μαζί με την Κωνστάντζα, οι κουρσάροι άρπαξαν και την υπηρέτριά της Μπιόντα, αλλά και τον υπηρέτη του Μπελμόντε, Πεντρίγιο (Pedrillo) και όλους μαζί τους πούλησαν στον πασά.

Ο Μπελμόντε, έχοντας διαφύγει τη σύλληψή του, ναυλώνει άλλο πλοίο και φθάνει κοντά στο Σεράι με σκοπό να απελευθερώσει τους φίλους του. Στο μεταξύ ο Σελίμ Πασάς εξομολογείται στην Κωνστάντζα τον παθιασμένο του γι αυτήν έρωτα, που όμως εκείνη αρνείται, καθώς είναι ερωτευμένη με τον Μπελμόντε. Δεν διστάζει μάλιστα, να του το δηλώσει απροκάλυπτα. Παράλληλα, η υπηρέτριά της Μπιόντα και ο Πεντρίγιο είναι επίσης ερωτευμένοι μεταξύ τους και καταστρώνουν σχέδια για τη δραπέτευσή τους. Χάριν αυτών των σχεδίων, η Κωνστάντζα καταφέρνει να συναντηθεί με τον αγαπημένο της μέσα στο ίδιο το Σεράι, καθώς ο Πεντρίγιο παρουσιάζει στον Πασά τον Μπελμόντε ως Ιταλό αρχιτέκτονα, πείθοντάς τον να του αναθέσει την ανακατασκευή των κήπων του ανακτόρου του, που βρίσκονταν σε άσχημη κατάσταση.

Τώρα, για τους τέσσερις αιχμαλώτους η κατάσταση ομαλοποιείται, καθώς έχουν τη δυνατότητα να καταστρώνουν από κοινού ένα σχέδιο απόδρασης. Αρχικά, μεθούν τον επιστάτη του Πασά, Οσμάν, με μπόλικο κρασί και ναρκωτικό και καταφέρνουν να το σκάσουν από το παλάτι. Την στιγμή όμως που φτάνουν κοντά στη θάλασσα, η απουσία τους γίνεται αντιληπτή στο παλάτι και έτσι συλλαμβάνονται ξανά και οδηγούνται πίσω, στον Πασά. Τότε αναλαμβάνει ο Μπελμόντε να εξιστορήσει στον Πασά την ιστορία της οικογένειάς του, με την οποία ο Σελίμ συγκινείται και παρά το γεγονός ότι οι πρόγονοι και των δύο ανδρών υπήρξαν μεταξύ τους θανάσιμοι εχθροί, αποφασίζει να χαρίσει στους νέους την ελευθερία τους.

Το έργο αποτελεί ένα αριστούργημα χάριτος και λεπτότητας, αντιπροσωπευτικό της μουσικής του Μότσαρτ.

 

Στο link που ακολουθεί, μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρο το έργο, διάρκειας 2 ωρών και 26 λεπτών:

https://www.youtube.com/watch?v=0thkRe05JZ8

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s