H ψυχολογία πίσω από το διάβασμα στην παραλία

Πρόσφατα έζησα την εμπειρία και τη χαρά του να διαβάσω ένα βιβλίο που ταίριαζε απόλυτα με τις διακοπές μου. Λέω διακοπές, γιατί έχω ένα συνήθειο που μάλλον έχει εξελιχτεί σε παράδοση, να μοιράζω τις καλοκαιρινές μου διακοπές σε δυο δόσεις, η πρώτη τον Ιούνιο και η δεύτερη στις αρχές του φθινοπώρου. Έτσι αποφεύγω και την πολυκοσμία αλλά και τις τιμές της high season. Οπότε λοιπόν βρέθηκα σε ένα μικρό νησί βυθισμένος στην αυτοβιογραφία του Leanne Shapton: «Swimming Studies» – Μελέτες κολύμβησης – και σπάνια έβγαινα από το νερό για να πάρω αέρα.

Ovi_greece_0717_021c.gifΤο βιβλίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ένα ράφι της βιβλιοθήκης μου και είμαι σίγουρος ότι ακόμα υπάρχει άμμος στις σελίδες του, αλλά τόσο το θέμα όσο και οι εικόνες ή οι εμπειρίες στο ερημικό νησί από ένα σημείο και ύστερα έγιναν αναπόσπαστες. Το βιβλίο δεν ήταν απλά ευχάριστο, αλλά άλλαξε και τον τρόπο που βλέπω τον αθλητισμό, την δημιουργικότητα και τις δεσμεύσεις που απαιτεί ο πρωταθλητισμός. Το πιο σημαντικό, δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν θα με είχε επηρεάσει ή ακόμα και αν θα μου είχε αρέσει με τον ίδιο τρόπο αν το είχα διαβάσει καθισμένος στον καναπέ μου.

Και εκεί είναι το νόημα, λένε οι ειδικοί. Σύμφωνα με τον ψυχοθεραπευτή Ρόμπιν Ρόζενμπεργκ, οι διακοπές αυξάνουν την συγκέντρωσή μας στην ανάγνωση ενός βιβλίου και παράλληλα κατά την διάρκεια των διακοπών είμαστε πιο «ανοιχτοί» σε αυτά που μπορεί να προσφέρει και να προτείνει ένα βιβλίο.

Ο Ρόζενμπεργκ σε άρθρο του επισημαίνει ότι «στην καθημερινότητά μας είμαστε όλοι προγραμματισμένοι. Εκτός από το άγχος μεταφέρουμε συνέχεια και το ‘γνωστικό φορτίο’ που δεν είναι τίποτα άλλο από την συνεχή ανάγκη να ταξινομούμε και να ζυγίζουμε πληροφορίες που μας έρχονται συνέχεια και με μεγάλη ταχύτητα. Ενώ όταν καθόμαστε σε μια παραλία, πέραν των εικόνων το ‘γνωστικό’ φορτίο είναι σε κατάσταση χαλάρωσης.» Έτσι το μυαλό δεν χρειάζεται να «κρίνει» να επεξεργαστεί να ταξινομήσει αλλά έχει χρόνο να διερωτηθεί, να περιπλανηθεί, να ψάξει.

Ο συνδυασμός μάλιστα με την παραμονή σε ένα ευχάριστο περιβάλλον προσθέτει στα θετικά αποτελέσματα της ανάγνωσης ενός καλού βιβλίου. Συν το γεγονός ότι ένας ευαίσθητος χαρακτήρας από το βιβλίο μπορεί να ευαισθητοποιήσει και τον αναγνώστη σε θέματα που δεν είχε καν σκεφτεί ποτέ μέχρι τότε. Και αυτό φαίνεται με την επιστροφή μας στη δουλειά και μάλιστα φαίνεται άμεσα.

Επιστρέφοντας στο γραφείο μετά τις ολιγοήμερες διακοπές μου ρώτησα τους συναδέλφους μου αν είχαν νιώσει ανάλογη εμπειρία, να διαβάσουν ένα βιβλίο στις διακοπές που να ταίριαζε απόλυτα και με το περιβάλλον και με την διάθεσή τους και αυτό που παρατήρησα αμέσως ήταν η αλλαγή στη στάση τους. Όλοι ξαφνικά περάσανε στο «όνειρο» και έβλεπες καθαρά στα μάτια τους και στον τρόπο που προσπαθούσαν να απαντήσουν ότι όχι μόνο «ξαναζούσαν» τις διακοπές τους αλλά ότι ξαναζούσαν το συνδυασμό διακοπών με κάποιο συγκεκριμένο βιβλίο.

Άλλο ένα πράγμα που μου έκανε εντύπωση εκείνη τη μέρα ήταν ότι μετά από αυτή την ερώτηση ήταν σαν να άλλαξε η διάθεση όλων στο γραφείο, ήταν σαν να είχε μπει λίγο πνεύμα διακοπών σε ένα κατά τα άλλα μελαγχολικό χώρο με πολλές οθόνες και λευκούς τοίχους.

Έτσι τώρα απλά …μαζεύω βιβλία για τη δεύτερη δόση των διακοπών μου.

Asa Butcher

********************************************

To κείμενο του Asa Butcher,
συμπεριλαμβάνεται στο έβδομο τεύχος του ArsOvi
που μπορείτε να βρείτε, πάντα ΔΩΡΕΑΝ, ΕΔΩ!

Ovi_greece_0717_007a

Σχολιάστε

