Ποτέ με βιβλίο στην παραλία

Σε δυο βδομάδες πρόκειται να φύγω για δεκαπέντε μέρες διακοπών σε νησί με πολύ γνωστές ερημικές και ήσυχες παραλίες και όπως πολλοί έτσι κι εγώ φιλοδοξώ στη φάση μεταξύ χαλάρωσης και απόλυτης χαλάρωσης να …διαβάσω. Κι έχω ήδη διαλέξει τι θα πάρω μαζί μου ξεκινώντας από μια ιστορία από την Αφρική, μιας κοπέλας που στην κυριολεξία δεν είδε άσπρη μέρα στη ζωή της, μια βιογραφία γνωστού επιστήμονα και ένα δοκίμιο για την σύγχρονη ψηφιακή κοινωνία. Σαν συμπλήρωμα έχω αποφασίσει να πάρω μαζί μου και δυο τρία περιοδικά λογοτεχνίας και τέχνης που καιρό τώρα απλά στολίζουν ένα από τα ράφια στη βιβλιοθήκη μου.

Ovi_greece_0717_020c.gifΈτοιμη λοιπόν για όλα εκτός από ένα. Δεν υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα να πάρω ένα από αυτά μαζί μου στην παραλία. Δεν πρέπει να υπάρχει χειρότερο μέρος για να διαβάσεις, οτιδήποτε.

Πρώτα από όλα τα πρακτικά προβλήματα. Ποτέ δεν υπάρχει βολική «θέση» για να διαβάσεις. Γυρίζεις από δω και σε τυφλώνει ο ήλιος, γυρνάς από την άλλη και σε χτυπάει ο αέρας. Ο αέρας. Μεγάλη υπόθεση αυτός ο αέρας στην παραλία. Έχετε ποτέ δοκιμάσει να διαβάσετε εφημερίδα σε παραλία; Και τα καταφέρατε; Μόνο τις εικόνες βλέπατε;

Και η άμμος. Γιατί η άμμος δεν είναι ποτέ βολική; Μπρούμητα είναι σκληρή, ανάσκελα όλο λακκούβες και βουναλάκια σε λάθος σημεία. Τώρα θα μου πείτε πετσέτα και ομπρέλα. Σοβαρά; Το έχετε δοκιμάσει; Στα πόσα λεπτά άλλαξε θέση ο ήλιος και πόσες φορές σηκωθήκατε για να στηρίξετε την ομπρέλα καλύτερα;

Ύστερα είναι και το πού θα στηρίξεις το βιβλίο. Ο αέρας δεν είναι δυστυχώς αρκετά πυκνός για να το κρατήσει από μόνος του και τα χέρια πονάνε μετά από μερικά λεπτά. Κι όλα αυτά φυσικά παίρνοντας υπ’ όψη ότι μιλάμε για χάρτινο βιβλίο γιατί ποιος θα έπαιρνε στην άμμο και στον γεμάτο ιώδιο αέρα ένα ηλεκτρονικό βιβλίο που του έχει στοιχίσει τις τρίχες της κεφαλής του;

Σε όλα αυτά προσθέστε και τον περίεργο που θέλει να δει τι διαβάζετε. Τρία χιλιόμετρα παραλία, είσαστε μόνοι σας και θα έρθει τρία χιλιόμετρα πορεία να δει τι …διαβάζετε και θα το κάνει επίμονα. Θα σταθεί δίπλα σας, θα ξαπλώσει στην άμμο κοντά σας και όλο θα προσπαθεί να διαβάσει τον τίτλο στο εξώφυλλο.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι δεν μου αρέσουν οι παραλίες ή η ξάπλα στην άμμο. Προς θεού και μην περάσει από το μυαλό σας, αλλά ποτέ με βιβλίο. Και ξέρετε κάτι; Δεν είμαι η μόνη.

Υπάρχουν βέβαια και οι …φιλοσοφικοί λόγοι. Όπως και να το κάνεις, δεν μπορείς να φέρεις το δράμα της κοπέλας από την Αφρική στην παραλία, στην άμμο δίπλα στο κοπερτόν άρωμα καρύδα. Ντροπή. Και το πιο σοβαρό για μένα, εγώ θέλω να συγκεντρώνομαι όταν διαβάζω ένα βιβλίο. Να μην με απασχολεί το μπαλάκι, το φρίσμπι ή οι ρακέτες. Το διάβασμα είναι κάτι σαν το γιόγκα, θέλει αυτοσυγκέντρωση και σε παραλία εγώ και η αυτοσυγκέντρωση σπάνια συναντιόμαστε.

Εγώ θέλω να διαβάζω σε τραπέζι και καθισμένη σε καρέκλα, άντε στον καναπέ. Δεν θέλω το διάβασμα να με αγχώσει και πολύ περισσότερο όταν βρίσκομαι σε διακοπές και διάβασμα στην παραλία μόνο άγχος μπορεί να μου φέρει.

Ελένη Χαριτάκη

********************************************

To κείμενο της Ελένης Χαριτάκη,
συμπεριλαμβάνεται στο έβδομο τεύχος του ArsOvi
που μπορείτε να βρείτε, πάντα ΔΩΡΕΑΝ, ΕΔΩ!

Ovi_greece_0717_007a

Σχολιάστε

