Ο εκφοβισμός της καθημερινότητας

Έχω βγει στην πίσω αυλή για τσιγάρο και μια στιγμή ησυχίας στον καθαρό αέρα με τον καφέ μου. Στο τραπεζάκι στη μέση της αυλής ο Παντελής με την εφημερίδα απλωμένη μπροστά του. Της παλιάς σχολής ο Παντελής, διαβάζει τα νέα τυπωμένα με μελάνι και μουτζούρες στα δάχτυλα.

– Πω, πω, πω.
– Τι έπαθες ρε Παντελή; Βομβάρδισαν την Καμπούλ πάλι;
– Ποια Καμπούλ κύριε Νάσο, δεν πιστεύω στα μάτια μου.
– Τι έγινε πάλι;
– Στο πανεπιστήμιο κύριε Νάσο μου. Μορφωμένα παιδιά.
– Τι έγινε ρε Παντελή;

Δεν άντεξα, έστριψα την εφημερίδα προς το μέρος μου και διάβασα το άρθρο που διάβαζε.

Εφιάλτη στα χέρια συμφοιτητριών της έζησε νέα κοπέλα μέσα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Η νεαρή φοιτήτρια δέχτηκε κατά τη διάρκεια πρόβας φραστική επίθεση από συμφοιτήτριές της για τα νύχια της. «Όταν πήγα να μπω μέσα, μου είπαν ότι απαγορεύεται να χορέψω με βαμμένα νύχια. Μόλις τους είπα ότι δεν έχουν κανέναν δικαίωμα να μου το απαγορεύσουν και ο μόνος που μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο είναι ο καθηγητής μου, μου απάντησαν ότι «εμείς κάνουμε κουμάντο εδώ και κανείς άλλος», ενώ μου είπαν ότι ο καθηγητής τους έχει δώσει αυτό το δικαίωμα». Τα αίματα δεν άργησαν να ανάψουν και σύντομα η νεαρή κοπέλα βρέθηκε να την σπρώχνουν και να την πετούν από τα σκαλιά, με την ίδια να πέφτει πάνω στα καθίσματα του αμφιθεάτρου, όπως λέει. «Όταν συνήλθα είχαν φύγει» λέει η νεαρή φοιτήτρια που θυμάται να καλεί μόνη της το ασθενοφόρο.

Κούνησα το κεφάλι μου και άναψα καινούργιο τσιγάρο.

Ovi_greece_0617_011a.gif– Δεν μπορεί να συμβαίνουν αυτά τα πράγματα κύριε Νάσο. Σε πανεπιστήμιο. Δεν μπορεί.
– Γιατί το λες αυτό Παντελή;
– Μα εκεί είναι μορφωμένοι. Ξέρουν δυο πράγματα παρα πάνω. Δεν μπορεί να κάνουν τέτοια πράγματα.
– Δηλαδή οι μορφωμένοι δεν βαράνε; Θέλησα να αλλάξω κάπως τη συζήτηση αλλά μάλλον διάλεξα λάθος τρόπο.
– Οι μορφωμένοι τα συζητάνε.
– Όχι πάντα Παντελή μου.
– Ναι αλλά έτσι θα έπρεπε να είναι.
– Δεν είναι έτσι βρε Παντελή.
– Γιατί;
– Φαντάζομαι ότι η αγένεια βλακεία και κακία δεν γνωρίζουν από μόρφωση.

Για λίγο ο Παντελής έμεινε σιωπηλός και εγώ πήρα βαθιά ανάσα. Δεν είχα καμία διάθεση για μια τέτοια κουβέντα που πάντα τελειώνει στραβά.

– Αυτά δεν συμβαίνουν. Πρέπει να τις τιμωρήσουν σαν εγκληματίες ξέρεις.
Προσπάθησα να μην πω κάτι αλλά ο Παντελής επέμενε.
– Έτσι δεν είναι κύριε Νάσο; Να τις κουρέψουν και να τρέχουν στο δρόμο, αυτό τους χρειάζεται.
– Επειδή το έμαθες;
– Τι είπες κύριε Νάσο;
– Επειδή το έμαθες και το διάβασες στην εφημερίδα θέλεις να τιμωρηθούν;
– Ε, γι’ αυτό είναι οι εφημερίδες, για να γράφουν τα εγκλήματα.
– Και δηλαδή αυτά τα πράγματα δεν συμβαίνουν κάθε μέρα και παντού;
– Όχι. Αυτά τα κάνουν μόνο εγκληματίες.
– Στρατιώτης πήγες Παντελή;
– Φυσικά.
– Πότε;
– Το ’70.
– Κι όταν μπήκαν νέοι στη μονάδα τους καλοδέχτηκες με τσίπουρο και αγκαλιές;
– Όχι βέβαια, χαμογέλασε ο Παντελής. Νέοι ήταν.
– Δηλαδή τους έβαλες και ξυρίσανε τον Παπαφλέσσα.
– Είναι έθιμο, εσύ τι έκανες με τους νέους;
– Ποιό έθιμο ρε Παντελή; Η σαρακοστή είναι έθιμο. Το καψόνι δεν είναι έθιμο. Είναι τρομοκρατία από κάποιον που νομίζει ότι είναι εξουσία με σκοπό να επιβάλλει αυτήν την εξουσία και να σπάσει τον άλλον.
Κουβέντα ο Παντελής και με κοίταζε.
– Κι όταν ήρθε ο καινούργιος ηλεκτρολόγος πριν από ένα μήνα πόσες φορές τον κάνατε να ανεβεί στην ταράτσα και να αλλάξει ασφάλειες που εσείς είχατε αφαιρέσει κρεμασμένος από ένα σύρμα;
– Ε;
– Τι ε, ρε Παντελή.

Και σηκώθηκα και έφυγα γιατί αν συνέχιζα θα εξασκούσα την βία της θέσης στον Παντελή κι αυτό δυστυχώς είναι …bullying.

Θόδωρος Νάσος

Σχολιάστε

