6 λόγοι για τους οποίους το Βιβλίο είναι (σχεδόν πάντα) καλύτερο από την Ταινία

Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί το γεγονός πως σχεδόν πάντα το βιβλίο ξεπερνά κατά έτη φωτός τη μεταφορά του στον κινηματογράφο. Αλλά γιατί; Παρακάτω θα διαβάσετε 6 λόγους επειδή. Παρακαλούνται όσοι σκηνοθέτες διαβάσουν το συγκεκριμένο άρθρο, να το θεωρήσουν σκονάκι για τις μελλοντικές τους δουλειές.

Η Ταινία Χάνεται στη Μετάφραση

Ovi_greece_0517_034e.gifΝομίζω πως ξέρετε όλοι ότι ο Στίβεν Κνγκ δεν είχε ευχαριστηθεί καθόλου από την προσέγγιση του Στάνλεϊ Κιούμπρικ στη Λάμψη. Για την ακρίβεια δεν του άρεσε καθόλου ο αδύναμος – τύπου «τσιρίζω και τρέχω» χαρακτήρας της Shelly Duvall και η απότομη κάθοδος στην τρέλα του Νίκολσον σε αντίθεση με τον Τζακ Τόρανς του βιβλίου, ο οποίος ακολούθησε μια αργή και βασανιστική πορεία μέχρι που το ‘χασε. Χωρίς τους συγγραφείς στο πλευρό τους, οι σκηνοθέτες και οι σεναριογράφοι πρέπει να πάρουν το έργο και να το ερμηνεύσουν κατά το δοκούν. Και όπως επίσης ξέρετε όλοι, υπάρχουν πολλοί τρόποι να ερμηνεύσει κανείς ένα βιβλίο. Η ανάγνωση είναι κι αυτή μια υπόθεση υποκειμενική.
«Εγώ ΔΕΝ είχα ΑΥΤΟ στο μυαλό μου!»

Από τη στιγμή που ο σκηνοθέτης «δει» το βιβλίο με τα σκηνικά του και τους χαρακτήρες του, αναγκαστικά περιοριζόμαστε να δούμε ό,τι βλέπει. Κι όμως, 500 αναγνώστες μπορεί να έχουν 500 διαφορετικές ιδέες σχετικά με τον ίδιο χαρακτήρα του ίδιου βιβλίου. Κι αν ο ηθοποιός που θα ερμηνεύσει το ρόλο του χαρακτήρα δεν πλησιάζει αρκετά αυτό που έχει ο καθένας φανταστεί, ακολουθεί και η απογοήτευση. (Θυμάστε τι έγινε με το καστ των 50 αποχρώσεων; Ναι, μας νοιάζει!)

Η εισαγωγή του Huxley στο «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος» είναι κάτι που θυμάμαι ακόμα και οι λέξεις υπάρχουν πάντα στο μυαλό μου. Όμως η αντίστοιχη εισαγωγή στην ταινία του ’80 (ήταν άθλια, ναι) δεν μου έφερε καμία απολύτως γνώριμη εικόνα στο νου. Δώστε μου πίσω το βιβλίο, ευχαριστώ πολύ.

Περιορισμένος Χρόνος Αφήγησης

Ο χρόνος είναι ένα θέμα. Οι ταινίες περιορίζονται σε 90 – 180 λεπτά. Αντίθετα, ένα βιβλίο γράφεται και διορθώνεται και δουλεύεται ξανά και ξανά, μέσα σε ένα αέναο χρονικό πλαίσιο. Η συμπύκνωση ενός βιβλίου σε μια ταινία, πάντα οδηγεί σε παραλειπόμενες σκηνές και σε συντμήσεις εξελίξεων.

Το Σενάριο ΔΕΝ Δικαιώνει πάντα το Βιβλίο

Παρόλο που η ταινία είναι κυρίως οπτικοακουστικό υλικό, περιορίζεται αυστηρά στο να μας λέει την ιστορία μόνο μέσα από το διάλογο. Το να μεταφέρεις τις λέξεις του βιβλίου σε εικόνες και διάλογο δεν είναι καθόλου εύκολο, ειδικά όταν έχεις ένα βιβλίο με πολλούς εσωτερικούς διαλόγους, ή μεγάλα κομμάτια που μιλούν για το τι γίνεται στο μυαλό του κάθε χαρακτήρα.

Τα Βιβλία αφήνουν τον Αναγνώστη να συμπληρώσει τις εικόνες

Μερικές ταινίες είναι πολύ καλές επειδή «παίζουν» όπως και τα βιβλία. Τα Φιλμ Νουάρ κι αργότερα ο Άλφρεντ Χίτσκοκ έκαναν καταπληκτική δουλειά στη λεπτή κι αυξανόμενη ένταση. Φυσικά, η ταινία «τα σαγόνια του καρχαρία» ήταν τόσο δυνατή επειδή σαν αναγνώστης ποτέ δεν μπορούσες να δεις τον καρχαρία! Χωρίς το οπτικό υλικό, οι αναγνώστες σχηματίζουν τις εικόνες μόνοι τους στο μυαλό τους. Όμως καμιά φορά οι ταινίες ξεπερνούν τον εαυτό τους με τα οπτικά εφέ.

Το Βιβλίο Μένει Μαζί σου

Η μουσική έχει το βινύλιο και η συγγραφή έχει τα βιβλία, όμως οι ταινίες δεν έχουν κάποιο φυσικό αντικείμενο με το οποίο να μπορείς να δεθείς συναισθηματικά – εκτός αν θεωρείς συναισθηματικό δέσιμο τα Dvd και τις παλιές, καλές βιντεοκασέτες. Οπότε κάθε φορά που διαφωνείς με κάποιον για το αν είναι το βιβλίο καλύτερο από την ταινία του, μπορεί απλά να σκέφτεσαι τον ταλαιπωρημένο παλιό σου φίλο που στέκεται στο σκονισμένο ράφι του παιδικού σου δωματίου.

********************************************

To κείμενο συμπεριλαμβάνεται
στο πέμπτο τεύχος του ArsOvi που μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ:

Ovi_greece_0517_004a.gif

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s