Η λαμπάδα… κτλ. κτλ.

«Κύριε Νάσο, καλό Πάσχα, καλή Ανάσταση και να ξεκουραστείτε».
«Σε ευχαριστώ πολύ Κάτια μου, κι εσύ ό,τι επιθυμείς και να περάσετε καλά στο χωριό».

Η Κάτια ήταν η τελευταία στην έξοδο του εργοστασίου που αποχαιρετούσα. Διακοπές Πάσχα σαν το σχολείο. Δεκαπενθήμερες. Πρώτη μέρα διακοπών αύριο αλλά τώρα είχα δουλειά σοβαρή. Λαμπάδα, αυγό και δώρο.

Ovi_greece_0417_024a.gifΠρώτον, λαμπάδα. Μεγάλο πρόβλημα, τεράστιο. Ειδικά για ένα νονό που τον ελεύθερο χρόνο του διαβάζει και δεν βλέπει τηλεόραση. Την προηγουμένη βδομάδα μίλησα με την κουμπάρα μου και μου είπε ότι δεν έχει δει καμία που να του αρέσει ή τέλος πάντων να δείξει κάποιο ενδιαφέρον. Το βαφτιστήρι μου. Η εποχή του αραχνάνθρωπου πέρασε κι εκείνη με τα στρατιωτάκια να μην ξαναγυρίσει. Τώρα της μόδας είναι τα …ποτ-πουρί. Ξέρω ότι θα στεναχωρήσω πολλούς, αλλά αυτό το …επιστροφή στην παράδοση και το μινιμαλισμό με νεκρά λουλούδια, κουκουνάρια και κλαδιά, εμένα ποτ-πουρί με ξερά φύλλα της γιαγιάς μου μου θυμίζει. Αμ το άλλο με τους ναυτικούς κόμπους πού το πάτε; Διαφήμιση για τους προσκόπους. Τώρα υπάρχουν και λαμπάδες τετράγωνες. Μιλάμε η δημιουργικότητα και η φαντασία σε εφηβική ακμή ή ο τετραγωνισμός του κύκλου στην Ανάσταση.

Καινούργια μόδα; Αυτές με το όνομα. Κι αν το παιδί το λένε Ναβουχοδονόσορα τι κάνεις; Θα μου πείτε ποιός βαφτίζει το παιδί Ναβουχοδονόσορα. Αν είχατε τραβήξει ό,τι εγώ με τους κουμπάρους μου, με πεθερικά τους και τα ονόματα, Ναβουχοδονόσορα θα το βαφτίζατε το παιδί. Υπάρχουν και οι πολύ προχωρημένες, σχέδια από ινδιάνους του Περού. Τώρα θα πάρει τη λαμπάδα το εξάχρονο και όποιον συναντάει μέχρι την Ανάσταση θα του λέει ότι η λαμπάδα του έχει σχέδια από ινδιάνους του Περού, ή θα σταματήσει ο παπάς την Ανάσταση και θα ρωτήσει: «ποιο παιδάκι έχει λαμπάδα με σχέδια ινδιάνων του Περού;»

Το ξέρετε ότι υπάρχουν λαμπάδες σε σχήμα παγωτού χωνάκι και μπαγκέτας με σαλάμι; Μάλιστα στο μαγαζί που την είδα τη μεν μπαγκέτα τη συνόδευε επιγραφή: μη με φας, να με ανάψεις, το δε παγωτό: μη με γλύψεις, να με ανάψεις! Τα σχόλια δικά σας. Λαμπάδες με κορδέλες και λαμπάδες με φιόγκους. Υπήρχε και μιά με αλουμινόχαρτο. Δεν την κατάλαβα και η πωλήτρια που με είδε να την κοιτάω περίεργα μου είπε: «καλλιτεχνική επέμβαση». Έφυγα τρέχοντας από το μαγαζί. Παρακάτω είδα λαμπάδα σε σχήμα μπουκαλιού Τζακ Ντάνιελς και δίπλα μια άλλη στο σχήμα ποτηριού μπίρας, με μπίρα και αφρό. Μέση τιμή 13-15 ευρώ. Πήρα μια με προσκοπικό κόμπο και μια χάντρα. Μπλε. Η χάντρα. 11 ευρώ.

Δεύτερον, σοκολατένιο αυγό. Εδώ είχα σχέδιο και πείρα. Σχέδιο με μέλημα την υγεία των δοντιών αλλά κυρίως του στομαχιού και πικρή πείρα από κόρη. Για όσους δεν το ξέρατε, ό,τι κιτσαριό υπάρχει σε λαμπάδα υπάρχει και σε πασχαλινό σοκολατένιο αυγό. Δηλαδή το άπειρο κιτς. Από αυγά με μπάρμπι μέχρι αυγά γεμισμένα με …αυγά. Αλλά εγώ είπαμε …συνειδητός. Μικρό σοκολατένιο αυγό που ήταν απλά σοκολατένιο αυγό. Και μικρό γιατί υπάρχουν σε όλα τα μεγέθη. Κάποια θα έπρεπε να έρχονται με το ασθενοφόρο ή με το ασθενοφόρο να περιμένει απ’έξω ή στη χειρότερη με κουπόνι για οδοντίατρο.

Τρίτον, δώρο. Τώρα αυτό μοιράζεται σε δυο μέρη, το παραδοσιακό και αυτό που θέλει το παιδί. Το παραδοσιακό είναι συνήθως ρούχο ή παπούτσια. Εγώ που δεν είμαι ιδιαίτερα καλός στο να θυμάμαι τα νούμερα παπουτσιών του βαφτηστιριού τα παπούτσια τα αποφεύγω. Στα ρούχα τα πράγματα είναι λίγο πιο εύκολα. Το παιδί είναι έξι. Λες την ηλικία και αυτό αρκεί. Παίρνεις λοιπόν ό,τι πάρεις για εξάχρονο αλλά μεγαλούτσικο για να το φορέσει ολόκληρο τον χρόνο, ίσως λίγο κι από του χρόνου. Αν στο μεταξύ δεν το έχει σκίσει, λιώσει, κομματιάσει, βρωμίσει ανεπανόρθωτα κι όλα αυτά τα χαριτωμένα που συμβαίνουν στα εξάχρονα. Πουκάμισο τζιν γιατί όπως λέει και το τραγούδι: πως του παν τα τζιν, 19,99 ευρώ.

Δώρο μη παραδοσιακό. Πρώτη και τελευταία σκέψη βιβλίο. Η αλήθεια είναι ότι τα παιδικά τμήματα των μεγάλων βιβλιοπωλείων έχουν λίγο από όλα. Από βιβλία μέχρι επιτραπέζια παιχνίδια. Λύση δοκιμασμένη και πετυχημένη. Αν και με την κόρη μου, τα βιβλία πήγαιναν χέρι-χέρι με τις μπάρμπι. Ιάσωνας ο Αργοναύτης. Γιατί η ελληνική μυθολογία είναι πάντα καλή για τα εξάχρονα. 3 ευρώ. Το βιβλίο των δεινοσαύρων μου άρεσε πολύ και το ξεφύλλιζα για πολύ ώρα. Μου άρεσε τόσο πολύ που παραλίγο να το πάρω για μένα. Τελικά πήρα ένα άλλο με τραίνα που επίσης μου αρέσουν πολύ. Έξι ευρώ. Δυο στις δυο επιλογές που αρέσουν σε μένα. Άρχισα να νιώθω ενοχές. Ένα παιχνίδι με αυγά που ένα κοτόπουλο προσπαθούσε να πιάσει μου φάνηκε αρκούντως εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό. 15,99 ευρώ. Και έφτασα στο ταμείο. 24,99 ευρώ. Εκεί και χωρίς να ξέρω γιατί, βούτηξα ένα ξύλινο αυτοκινητάκι που ήταν ανάμεσα σε μια μάζα από άλλα ξύλινα παιχνίδια μινιατούρες και το πρόσθεσα στα βιβλία και το επιτραπέζιο. 0,99 ευρώ. Έδωσα στην κοπέλα 30 ευρώ και την παρακάλεσα να μου τα τυλίξει ένα-ένα. Εξυπηρετικότατη η κοπέλα και βγήκα από το μαγαζί με μια σακούλα με τέσσερα πακέτα διαφορετικών μεγεθών και με πολύχρωμο περιτύλιγμα. Στη γωνία είδα άλλο μαγαζί με χαρτικά και ένα πολύ εντυπωσιακό σετ με μαρκαδόρους και ξυλομπογιές σε στυλ βαλιτσούλας. 24,99. Εντάξει, οι κουμπάροι να βάλουν το χαρτί, είπα ευχαριστημένος με τον εαυτό μου και έτρεξα για να προλάβω το βαφτιστήρι μου ξύπνιο.

Με ουζάκι και μεζέ οι μεγάλοι στον καναπέ, το βαφτιστήρι στο πάτωμα. Φορούσε το τζιν το πουκάμισο κι έκανε τη λαμπάδα σπαθί. Μόνο επειδή δεν του αρέσαν τα χρώματα την έβαψε κόκκινη με τους μαρκαδόρους σαν τα σπαθιά του στάργουορι (ακόμα κι εγώ κατάλαβα τι εννοούσε), είδε την κότα να κλωσσά και πέρασε την υπόλοιπη μισή ώρα μέχρι να πάει για ύπνο στο πάτωμα με ένα από τα περιτυλίγματα απλωμένο και το αυτοκίνητο, το ξύλινο, τη μινιατούρα, το 0,99,  να κάνει σούζες, επικίνδυνες στροφές και σπινιαρίσματα.

Μερικές ώρες αργότερα βγήκα από το σπίτι των κουμπάρων χαμογελαστός. Τελικά όλα τα παιδιά είναι σαν την κόρη μου. Δεν έχει σημασία πόσα θα ξοδέψεις, αν είναι δέκα ή πενήντα, αυτά με το χαρτί περιτυλίγματος θα χαρούν στο τέλος και το πιο αστείο από τα δώρα, το πιο φθηνό αλλά το πιο ζεστό και προσιτό για τα ίδια, αυτό που το καταλαβαίνουν και τους μιλάει.

Θόδωρος Νάσος

Σχολιάστε

