Μια τσιγγάνα στο Παρίσι

Στις 3 Μαρτίου 1875, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην OpéraComique του Παρισιού, μία από τις όπερες που έμελε να γίνουν από τις δημοφιλέστερες στον κόσμο, η Κάρμεν (Carmen), του Γάλλου συνθέτη Μπιζέ (Alexandre César Léopold Bizet).

Ovi_greece_102aΗ Κάρμεν είναι όπερα σε 4 πράξεις. Το λιμπρέτο της, γραμμένο από τους Henri Meilhac και Ludovic Halévy, βασίζεται στην ομότιτλη νουβέλα του Προσπέρ Μεριμέ (Prosper Mérimée). Ως προς την υπόθεση, πρόκειται για την ιστορία της καταστροφής ενός απλοϊκού στρατιώτη, του Δον Χοσέ, που σαγηνεύεται από τα παραπλανητικά νάζια της φλογερής τσιγγάνας Κάρμεν και εξαιτίας της εγκαταλείπει τον παιδικό του έρωτα και τα στρατιωτικά του καθήκοντα. Παρόλα αυτά, στο τέλος χάνει και τον έρωτα της Κάρμεν από τον φημισμένο ταυρομάχο Εσκαμίγιο, οπότε τη σκοτώνει πάνω σε μια κρίση ζηλοτυπίας. Κατά την πρεμιέρα της στην Opéra-Comique, η Κάρμεν δεν έτυχε καλής υποδοχής από το κοινό, το οποίο σοκαρίστηκε εξαιτίας κυρίως των αμφιλεγόμενων χαρακτήρων της.

Ο Μπιζέ, εκπρόσωπος της ρομαντικής εποχής, πέθανε αιφνίδια κατά την 33η παράσταση, χωρίς να προλάβει να δει την εξαιρετική επιτυχία που γνώρισε το έργο του στη Βιέννη, τον ίδιο κιόλας χρόνο, ούτε φυσικά και την επιτυχία που θα γνώριζε παγκοσμίως στο μέλλον. Ολόκληρο το έργο συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο δημοφιλών που ανεβαίνουν κάθε χρόνο σε διάφορες όπερες του κόσμου, οι δε άριες Habanera και Toreador Song, είναι από τις πιο διάσημες της άριες της όπερας γενικότερα.

Μετά από αυτήν την καταστροφική πρεμιέρα, οι κριτικές πάνω στο έργο συνέχισαν να είναι αρνητικές και το κοινό αδιάφορο. Στο Παρίσι, το έργο δεν ξανανέβηκε πριν από το 1883 και στην πραγματικότητα, η αξία της Κάρμεν αναγνωρίστηκε μέσα από μια σειρά παραστάσεων που δόθηκαν στο εξωτερικό, μαζί με τη μουσικολογική αξία της ατμοσφαιρικής μουσικής του Μπιζέ. Μετά τον θάνατο του συνθέτη, το έργο υπέστη αρκετές τροποποιήσεις, ειδικά στο σημείο των εισαγωγικών διαλόγων κατά την έναρξη του έργου, με αποτέλεσμα καμία από τις εκδόσεις να μην θεωρείται ως η τυπική έκδοση. Σχετικά με το ποια είναι πλησιέστερη στο πνεύμα του Μπιζέ, οι γνώμες διίστανται. Το έργο πάντως, θεωρείται ως γέφυρα του είδους προς τον ρεαλισμό και την ιταλική όπερα του 19ου αιώνα, ευρύτερα.

Η Opéra-Comique του Παρισιού συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο δημοφιλών θεατρικών αιθουσών παγκοσμίως.

Μπορείτε να ακούσετε τις γνωστές άριες Habanera και Toreador Song, εδώ:

https://www.youtube.com/watch?v=6fZRssq7UlM

https://www.youtube.com/watch?v=KDsDi1OKxnE

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s