Μπέρτολτ Μπρεχτ

O Μπέρτολτ Μπρεχτ (Eugen Berthold Friedrich Brecht) γεννήθηκε στο Άουγκσμπουργκ της Βαυαρίας, στις 10 Φεβρουαρίου 1898. Δραματουργός, σκηνοθέτης και ποιητής του 20ου αιώνα, θεωρείται ως ο πατέρας του “επικού θεάτρου” στη Γερμανία.

Ovi_greece_028aΤα πρώτα του άρθρα σε εφημερίδες αρχίζουν να εμφανίζονται τον Ιούλιο του 1916, με την υπογραφή Bert Brecht. Μεταξύ 1917 και 1921 σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, στο Τμήμα της Ιατρικής Σχολής. Πρώτη του ποιητική συλλογή, το Εγκόλπιο ευσέβειας (Hauspostille). Ως δραματουργός, επηρεασμένος από τις εξπρεσιονιστικές τεχνικές, κάνει διάφορους πειραματισμούς. Ένας από αυτούς, το έργο του Βάαλ (Baal), το 1918. Το 1922, υπηρετώντας πάντα μια αντιπολεμική και αντιμιλιταριστική φιλοσοφία, κερδίζει το βραβείο Κλάιστ (Kleist Prize), με το έργο του Ταμπούρλα μες τη Νύχτα. Από το 1923 εργάζεται στο Θέατρο του Βερολίνου ως βοηθός σκηνοθέτη, ενώ ξεκινά να φοιτά στη Μαρξιστική Εργατική Σχολή, μελετώντας διαλεκτικό υλισμό. Η σκέψη του, όπως και η ζωή του επίσης, επηρεάζεται βαθύτατα από τη μαρξιστική φιλοσοφία, αλλά και από το κινεζικό και ρωσικό θέατρο. Το 1928, προκαλεί μεγάλη αίσθηση στην κοινωνία του Βερολίνου, με την Όπερα της Πεντάρας (Die Dreigroschenoper), μια προσαρμογή της Όπερας των ζητιάνων του Τζον Γκέι, σε στίχους δικούς του και μουσική Κουρτ Βάιλ (Kurt Julian Weill). Με τους στίχους του, ο Μπρεχτ στοχοποιούσε τη βερολινέζικη αστική τάξη, που υποστήριζε ότι το προλεταριάτο παρουσίαζε έλλειψη ηθικής. Το 1930, και πάλι σε μουσική Κουρτ Βάιλ, γράφει το λιμπρέτο της όπερας Η ‘Ανοδος και η Πτώση της πόλης Μαχάγκονυ, εξακολουθώντας να αντανακλά αδιαλείπτως τη μαρξιστική του φιλοσοφία, μέσω μιας διαρκούς παραγωγής θεατρικών έργων διδακτικού και ανθρωπιστικού χαρακτήρα.

Με την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία, ο Μπρεχτ αυτοεξορίζεται και από το 1933, ζει αρχικά στη Δανία και τη Φινλανδία και αργότερα στις ΗΠΑ, όπου και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, διωκόμενος από το Μακαρθικό καθεστώς. Μεταξύ 1937 και 1945, συνέγραψε τα σημαντικότερα έργα του, όπως Η Ζωή του Γαλιλαίου (1937-39), Μάνα Κουράγιο και τα Παιδιά της (1936-39), Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν (1935-41), Ο Κύριος Πούντιλα και ο Υπηρέτης του Μάττι (1940), Η ‘Ανοδος του Αρτούρου Ούι (1941), Τα Οράματα της Σιμόνης Μασάρ (1940-43), Ο Σβέικ στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο (1942-43) και Ο Καυκασιανός Κύκλος με την Κιμωλία (1943-45). Το 1944 γράφει το έργο Η ιδιωτική ζωή της κυρίαρχης φυλής, μια σκληρή κριτική για τη ζωή στη Γερμανία υπό το καθεστώς του Εθνικοσοσιαλισμού.

Το 1948, με το τέλος του πολέμου, επιστρέφει στη χώρα του και εγκαθίσταται στην Αν. Γερμανία, με τη σύζυγό του Χέλενε Βάιγκελ (Helene Weigel). Μαζί της το 1949, ιδρύει στο Αν. Βερολίνο το θέατρο Berliner Ensemble και αφιερώνεται στην ποίηση και τη σκηνοθεσία των έργων του. Εκείνη την περίοδο γράφει εκατοντάδες ποιήματα, που αντανακλούν το μαρξιστικό – λενινιστικό ιδεολογικό του στάτους. Κάποια από αυτά είναι: Άκουσα πως τίποτα δε θέλετε να μάθετε, Εγκώμιο στη μάθηση, Γερμανικό εγχειρίδιο πολέμου, Αυτό θέλω να τους πω, Να καταπολεμάτε το πρωτόγονο, Ποτέ δε σε είχα αγαπήσει τόσο πολύ, Απώλεια ενός πολύτιμου ανθρώπου, Εγκώμιο στον Κομμουνισμό, Εγκώμιο στη Διαλεκτική. Το 1950, εκλέγεται μέλος της Ακαδημίας Τεχνών και στην πορεία του απονέμονται δύο βραβεία, το Εθνικό Βραβείο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, κατά το έτος 1951, και το Βραβείο Λένιν για την Ειρήνη, το 1954.

Το μέγεθος του έργου του Μπέρτολτ Μπρεχτ αναγνωρίστηκε στις πραγματικές του διαστάσεις μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για ένα έργο βαθύτατα ανθρωπιστικό, με πυκνότητα σε σκέψεις και νοήματα και με μια διάρκεια που, στο πέρασμα του χρόνου, το καθιστά παγκόσμιο, πανανθρώπινο, επίκαιρο και διαχρονικό. Καθώς η ιστορία επαναλαμβάνεται και τα γεγονότα της σύγχρονης καθημερινότητάς μας μοιάζουν να ανακυκλώνουν όλο και περισσότερο το παρελθόν, το έργο του Μπρεχτ παραμένει, ειδικά σήμερα, επίκαιρο όσο ποτέ.

Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ πέθανε στο Ανατολικό Βερολίνο, το 1956.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s