Τομ Γουέιτς

Στις 7 Δεκεμβρίου του 1949, στην Pomona της Καλιφόρνια, γεννήθηκε ο αμερικανός μουσικός, τραγουδοποιός, συνθέτης και ηθοποιός, Τομ Γουέιτς (Thomas Alan Waits).

Κατά την παιδική του ηλικία, ο Τομ Γουέιτς μετακινήθηκε συχνά με την οικογένειά του σε διάφορες περιοχές της Ν. Καλιφόρνιας, λόγω των μεταθέσεων των γονιών του που ήταν εκπαιδευτικοί. Όταν ήταν σε ηλικία 10 ετών, οι δικοί του χώρισαν και η μητέρα του εγκαταστάθηκε με τον ίδιο και τις δύο αδελφές του, στο Σαν Ντιέγκο.

Ovi_greece_1216_013a.gifΟ Τομ ανέπτυξε πολύ στενή σχέση με τη μουσική από μικρός. Αρχικά έλαβε μαθήματα πιάνου και κιθάρας, ενώ ταυτόχρονα τα μουσικά του ακούσματα περιελάμβαναν τους Μπινγκ Κρόσμπι, Τζορτζ Γκέρσουιν, Μπομπ Ντύλαν, Φρανκ Σινάτρα. Από έφηβος ταυτίστηκε επίσης με τη μπιτ λογοτεχνία και κυρίως με το έργο του Τζακ Κερουάκ. Κατά τα χρόνια του Γυμνασίου συμμετείχε στο συγκρότημα The System, ενώ παράλληλα εργαζόταν σε διάφορα εστιατόρια και νυχτερινά κέντρα. Οι εμπειρίες του εν συνόλω, αποτέλεσαν αργότερα την κύρια βάση του εντελώς προσωπικού τραγουδιστικού ύφους που ανέπτυξε, ενός ευρύ φάσματος μουσικών ειδών που περιλαμβάνει από μπλουζ, γκόσπελ και τζαζ, μέχρι μουσικό θέατρο και οπερέτα. Στις ίδιες πολυποίκιλες εμπειρίες οφείλονται και οι γκροτέσκοι χαρακτήρες των τραγουδιών του, μορφές περιθωριακές, με αλλόκοτες ιστορίες, που συνήθως αποδίδονται μέσα από συμβατικές ρομαντικές μπαλάντες.

Ο Τομ Γουέιτς ξεκίνησε ως μουσικός στο Trobadour του Λος Άντζελες, το 1972. Εκεί προσέλκυσε το ενδιαφέρον του μάνατζερ Χερμπ Κοέν, ο οποίος και τον έφερε σε επαφή με τη δισκογραφική εταιρεία Asylum, όταν τον άκουσε να ερμηνεύει στο πιάνο τις συνθέσεις του, που τις απέδιδε με την ιδιόρρυθμη βραχνή φωνή του.

Ο πρώτος του δίσκος με τίτλο Closing Time κυκλοφόρησε το 1973, με το Heart of Saturday Night να ακολουθεί το 1974 και το ζωντανά ηχογραφημένο Nighthawks at the Diner, την αμέσως επόμενη χρονιά. Μέσα σε μια 2ετία, ο ιδιόρρυθμός τραγουδοποιός είχε κατακτήσει το δικό του μερίδιο ακροατηρίου. Η κυκλοφορία του τέταρτου δίσκου του με τίτλο Small Change συνοδεύθηκε, το 1976, από μεγάλη εμπορική επιτυχία, με συνέπεια να συμπεριληφθεί στα 100 πρώτα άλμπουμ του Billboard.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70, ο Τομ Γουέιτς περιόδευσε τόσο στην Αμερική, όσο και στην Ευρώπη, με το συγκρότημά του Nocturnal Emissions. Προς τα τέλη της ίδιας δεκαετίας, παρουσιάστηκε και η πρώτη του σύνθεση για τον κινηματογράφο, στην ταινία Paradise Alley, καθώς και η πρώτη δική του εμφάνιση ως ηθοποιού, στον ρόλο ενός μεθυσμένου πιανίστα. Αργότερα, η σχέση του με την έβδομη τέχνη συνεχίστηκε μέσα από συνεργασίες του στις ταινίες, One from the Heart (1983), The Outsiders (1983, Rumble Fish (1983), The Cotton Club (1984), Dracula (1992), ενώ παράλληλα συνέχισε με τις δισκογραφικές του δουλειές, Blue Valentine και Heartattack and Vine, που ήταν η τελευταία του συνεργασία με την Asylum.

Με τα άλμπουμ αυτά σηματοδοτείται για τον καλλιτέχνη το τέλος μιας μουσικής περιόδου και η μεταστροφή του από τη τζαζ και τις μπαλάντες, σε νέους μουσικούς δρόμους, με χρήση διαφορετικών οργάνων, όπου ενσωματώθηκαν στοιχεία της μπλουζ και του καμπαρέ. Η περίοδος αυτή, που χαρακτηρίζεται από τις κυκλοφορίες των δίσκων του με τίτλους Swordfishtrombones (1983), Rain Dogs (1985) και Frank’s Wild Years (1987) και επισφραγίστηκε με την έναρξη της συνεργασίας του με τη δισκογραφική εταιρεία Island Records. Η μουσική του Frank’s Wild Years γράφτηκε για το ομώνυμο μιούζικαλ.

Κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1980 και sτις αρχές του 1990, η ενασχόλησή του με την ηθοποιία και το μουσικό θέατρο συνεχίστηκε πιο εντατικά. Καλλιτεχνικό αποτέλεσμα αυτής της περιόδου υπήρξε το μιούζικαλ The Black Rider: The Casting of the Magic Bullets, που έκανε πρεμιέρα στο Αμβούργο, το 1990, με 30 παραγωγές σε 7 διαφορετικές γλώσσες να την ακολουθήσουν επιτυχώς στη συνέχεια.

Το 1992, διακρίθηκε με το έργο του Alice, γραμμένο σε μορφή όπερας και βασισμένο στο παραμύθι Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. Κυκλοφορίες του της ίδιας περιόδου ήταν το άλμπουμ με τίτλο Bone Machine, για το οποίο βραβεύτηκε με το βραβείο Grammy, καθώς και η μουσική για την ταινία Night on Earth, το 1991.

Το 1999, η κυκλοφορία του άλμπουμ Mule Variations, χάρισε στον Τομ Γουέιτς το δεύτερο βραβείο Grammy και ένα κατά πολύ ευρύτερο κοινό. Στις αρχές του 2000, ολοκληρώθηκε η θεατρική παραγωγή με τίτλο Woyzeck, στην Κοπεγχάγη. Την επόμενη χρονιά, το έργο ταξίδεψε σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες στα δανέζικα και το 2002, μεταφρασμένο πλέον στην Αγγλική, με περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες. Το έργο αφηγείται τη σκοτεινή ιστορία ενός στρατιώτη, που πέφτει θύμα της ζήλιας του και της απάνθρωπης επιρροής των γιατρών και του στρατού. Τα τραγούδια του έργου συμπεριλήφθηκαν στο άλμπουμ του καλλιτέχνη με τίτλο Blood Money.

Το Real Gone, το 2004, σηματοδοτεί ένα μουσικό πέρασμα, με ύφος που εμφανίζει έντονα το στοιχείο του πολιτικού σχολιασμού και την έκφραση διαμαρτυρίας. Σε αυτήν την καλλιτεχνική φάση του Γουέιτς, το πιάνο απουσιάζει εντελώς. Η μεγάλη συλλογή Orphans: Brawlers, Bawlers, & Bastards, που ακολούθησε το 2006,  περιείχε ακυκλοφόρητα τραγούδια και 30 νέες συνθέσεις, μεταξύ αυτών μια διασκευή μπαλάντας του Σινάτρα, παραδοσιακά φολκ τραγούδια, διασκευές πανκ τραγουδιών των Ramones και καμπαρέ συνθέσεις. Η συλλογή ουσιαστικά συνοψίζει τις τρεις δεκαετίες της μουσικής σταδιοδρομίας του καλλιτέχνη. Από τις περιοδείες του Τομ Γουέιτς το 2008 κυκλοφορούν ζωντανές ηχογραφήσεις στο άλμπουμ του Glitter and Doom Live.

Ο Τομ Γουέιτς είναι μια πολυσχιδής καλλιτεχνική φυσιογνωμία, με πολύπλευρο αντικονφορμιστικό έργο.  Περιλαμβάνει συνθέσεις για το μουσικό θέατρο και τον κινηματογράφο, ενώ ο ίδιος ασχολήθηκε με την ηθοποιία και ξεχώρισε για την ιδιαίτερη φωνή του.

 

Στο παρακάτω link μπορείτε να ακούσετε το Hope I don’t fall in love with you:

https://www.youtube.com/watch?v=EtLVXBqfqBY

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s