Ενός λεπτού κραυγή

Στη δουλειά, έχω έναν συνάδελφο που κατά διαστήματα συνηθίζει να περπατάει «εντός των τειχών» του γραφείου του και να μιλάει μόνος του. Θα αναρωτηθείτε πώς το γνωρίζω, εφόσον συμβαίνει «εντός των τειχών». Τα γραφεία στη δουλειά μου οριοθετούνται με τζαμαρίες, οπότε ναι μεν ορίζεται ο χώρος του καθενός, όλοι μας όμως έχουμε οπτική πρόσβαση στους άλλους. Για να επιστρέψω στον συνάδελφο, την πρώτη φορά που παρατήρησα αυτό το φαινόμενο – να κόβει χιλιόμετρα πέρα – δώθε μέσα στο γραφείο του, συνομιλώντας με τον… αέρα – γέλασα πολύ! Υποθέτω μάλιστα, ότι κάποιος άλλος συνάδελφος θα παρατηρούσε ενδεχομένως εμένα, από το δικό του γραφείο, να γελάω… μόνη μου και χωρίς λόγο… και με τη σειρά του θα γελούσε κι εκείνος μαζί μου. Τη δεύτερη φορά που παρατήρησα να συμβαίνει το ίδιο – όπου σημειώστε, συμβαίνει πολύ τακτικά κι ούτε που φαίνεται να τον ενδιαφέρει αν οι άλλοι τον παρατηρούν ή τον σχολιάζουν – άρχισα να προβληματίζομαι. Την τρίτη φορά ανησύχησα πραγματικά, τον πλησίασα και διακριτικά τον ρώτησα. Μου εξήγησε ότι έτσι αντιδρά, όταν πιέζεται από κάτι, όταν τον προβληματίζει κάτι, όταν με κάτι αισθάνεται ανασφάλεια. Και η συζήτηση με τον… αέρα; «Συνομιλώ με τον εαυτό μου», μου απάντησε. Κι από τότε, κάθε φορά που τυχαίνει να τον παρατηρήσω, ανησυχώ, κάνω μια βόλτα απ’ το γραφείο του – δήθεν τυχαία – και τον ρωτάω: «Όλα καλά;» Κι αυτός ο… διάλογος έχει εξελιχθεί μεταξύ μας κάπως σαν… μυστικός κώδικας επικοινωνίας.

Ovi_greece_1116_072a.gifΣήμερα, συνέλαβα τον εαυτό μου να κάνει εντελώς ασυναίσθητα, ακριβώς το ίδιο. Μπήκα στην κουζίνα για να βουτήξω απ’ το ψυγείο ένα μπουκαλάκι νερό, ίσως και για να τσιμπολογήσω κάτι – δεν θυμάμαι καν – και βρέθηκα να κόβω βόλτες πέρα – δώθε, μιλώντας με τον εαυτό μου. Η κουζίνα του σπιτιού μου είναι κάπως μακρόστενη και προσφέρεται για τέτοιου είδους… δρομολόγια. Εκεί ωστόσο που συνειδητοποίησα τι έκανα, ήταν όταν μετά από αρκετές διαδρομές, με ενόχλησε η αναγκαστική επί τόπου αναστροφή μπροστά στον νεροχύτη. Τότε ακριβώς άκουσα τη φωνή μου, να απαριθμεί ένα προς ένα όλα τα άγχη της εβδομάδας που είχε προηγηθεί. Όλες τις αγωνίες, τις ανασφάλειες, τις προσμονές. Όλες τις ειδήσεις, τα φαιδρά, τα σαχλά, τα ανυπόστατα και τα παράλογα. Εκεί, μπροστά στον νεροχύτη, άκουσα να μου μιλάει δυνατά και η χθεσινοβραδινή μου διαίσθηση. Μαζί περάσαμε τη νύχτα κι έξω ακουγόταν η βροχή. Χωμένες δίπλα – δίπλα κάτω από το πάπλωμα, δεν μπορούσαμε κι οι δυο να κλείσουμε μάτι κι έτσι μας βρήκε το ξημέρωμα, ανήσυχες, σε μια προσπάθεια να αφουγκραστούμε ανεξήγητες σιωπές. «Ενοχή μου μυρίζει», μου έλεγε εκείνη. «Πάψε», της απαντούσα εγώ. Και κάπως έτσι πορευτήκαμε ως τα χαράματα, ώσπου το σώμα πια – το δικό μου, εκείνη δεν έχει, μάλλον και γι αυτό δεν κοιμάται ποτέ – παραδόθηκε στην κούραση ολόκληρης της εβδομάδας. Εκείνη όμως δεν μάσησε. Επέστρεψε πάλι σήμερα, σε χρόνο ανύποπτο, να μου σφυρίζει στο αυτί την ίδια πάντα λέξη: Ενοχή.

Περπατούσα από την πόρτα μέχρι το νεροχύτη και μονολογούσα. Στην αρχή δεν καταλάβαινα τι έλεγα. Δεν καταλάβαινα καν ότι μίλαγα. Μετά άκουσα τη φωνή μου να μου λέει, «αυτή η σιωπή έχει μια αύρα ενοχής».

Ταράχτηκα. Ήταν σαν να πήρα την απάντηση που χρειαζόμουν. Άνοιξα το ψυγείο, βούτηξα ένα μπουκαλάκι παγωμένο νερό, ρούφηξα μερικές γουλιές και επέστρεψα στο γραφείο μου. Άναψα τσιγάρο κι άνοιξα τον υπολογιστή. Θυμήθηκα τις βόλτες του συναδέλφου μου. Επεξεργάστηκα τη φωνή της γυναίκας που κατοικεί μέσα μου, την άυπνη διαίσθησή μου, τη βροντερή σιωπή σου.

Όλα κάτι προσπαθούν να μου πουν, χωρίς απαραίτητα να συμφωνούν μεταξύ τους. Κι εγώ πρέπει να διαλέξω. Χάρισα στον εαυτό μου ενός λεπτού κραυγή…

 

Λίλιαν Μπαντάνη

[22/10/2016]

 

 

Σχολιάστε

