Η παγκόσμια Ελλάδα του παρελθόντος ως παράδειγμα για την Ελλάδα του σήμερα

Πριν δύο εβδομάδες περίπου το Βρετανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο BBC, εξέδωσε ένα πολύ ενδιαφέρον για την Ελλάδα δημοσίευμα.

Κινέζοι αρχαιολόγοι ισχυρίζονται ότι η επαφή μεταξύ Κίνας και Δύσης, ξεκίνησε πολύ πιο πριν από τον Μάρκο Πόλο, και ότι πιθανότατα επηρέασαν τον πολιτισμό της χώρας τους.

Ειδικότερα ανέφεραν ότι τα παγκοσμίως γνωστά γλυπτά του «Πήλινου Στρατού», κατά πάσα πιθανότητα είναι εμπνευσμένα από την αρχαία Ελληνική τέχνη και Έλληνες γλύπτες.

Προσθέτουν επίσης ότι έχει βρεθεί ευρωπαϊκό μιτοχονδριακό DNA σε περιοχές της δυτικής Κίνας, που σημαίνει ότι οι τεχνίτες αυτοί έζησαν και πέθαναν εκεί.

Συμπεραίνοντας έτσι, ότι οι εμπορικές και πολιτιστικές σχέσεις και ανταλλαγές μεταξύ Ευρώπης και Κίνας, είχαν εδραιωθεί πολύ νωρίτερα από ότι πιστεύαμε.

Η ανακάλυψη αυτή είναι φυσικά μεγάλης σημασίας για την Ελλάδα. Αλλά αντί να βιαστούμε να υμνήσουμε την ανωτερότητα του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού έναντι όλων των άλλων, ας δούμε το θέμα λίγο πιο ώριμα.

Ovi_greece_1016_081a.gifΣε μια εποχή όπου η Ελλάδα αλλά και η Ευρώπη στρέφονται κατά του ίδιου τους εαυτού, αλλά και των ιδανικών που προώθησαν ανά τους αιώνες, καιρός είναι να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους.

Τέτοιου είδους ανακαλύψεις δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να γίνουν, εάν δεν υπήρχαν τότε αυτό που φοβόμαστε περισσότερο σήμερα. Η μετανάστευση, το εμπόριο και η πολυπολιτισμικότητα.

Φανταστείτε να μην έφευγαν ποτέ οι πιθανόν Έλληνες τεχνίτες από την χώρα τους, και να πάνε να ζήσουν στα βάθη της Ασίας.

Ή να μην τους επέτρεπαν ποτέ οι Κινέζοι αυτοκράτορες, να εγκατασταθούν στις χώρες που διοικούσαν.

Πώς θα είχαμε σήμερα εμείς να θαυμάζουμε, μια τόσο πλούσια και ενδιαφέρουσα πολιτισμική κληρονομιά από την Κίνα; Και ειδικά ως Έλληνες να έχουμε την ικανοποίηση ότι είχαμε και εμείς κάποιον ρόλο σε ένα από τα αριστουργήματα του κόσμου.

Αυτό αποδεικνύει ότι όχι μόνο η συνεχής ανταλλαγή και μίξη μεταξύ πολιτισμών είναι καλός, αλλά και απαραίτητος για την δημιουργία ακόμα μεγαλύτερων επιτευγμάτων της ανθρωπότητας.

Δεν είναι τυχαίο ότι μερικοί από τους σημαντικότερους πολιτισμούς της ανθρωπότητας, άνθισαν σε περιοχές όπου διάφοροι πληθυσμοί συναντήθηκαν, πολέμησαν αλλά και επηρέασαν ο ένας τον άλλο.

Εκεί που η Ευρώπη συναντά την Ασία και την Αφρική, όπου τρείς ήπειροι έρχονται κοντά η μία στην άλλη, υπήρξαν οι σωστές συνθήκες για πολιτισμική ανάπτυξη.

Όπως η Μεσοποτάμιοι πολιτισμοί, η Αίγυπτος και φυσικά η δική μας Ελλάδα. Ποτέ ένας πολιτισμός δεν δημιουργήθηκε εξ’ αιτίας της ανωτερότητας μιας φυλής, η του «ανώτερου» τρόπου σκέψης της.

Αντιθέτως δημιουργήθηκαν με την συνεχή τριβή και ανταγωνισμό, αλλά και το εμπόριο, την μετανάστευση και την μίξη των πληθυσμών και των παραδόσεων.

Ακόμα και σε μια χώρα όπως η Κίνα, με μια άκρως χαρακτηριστική κουλτούρα, είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι ο πολιτισμός της είναι αποτέλεσμα πολλαπλών εξωτερικών επιρροών και ανταλλαγών.

Όσο για την χώρα μας την Ελλάδα, παρ’ όλα τα αρνητικά που έχει υποστεί ο τόπος μας λόγω της γεωστρατηγικής μας θέσης, πρέπει να καταλάβουμε ότι είμασταν απίστευτα τυχεροί που βρεθήκαμε να ζούμε σε μια τοποθεσία, κοντά σε τόσους άλλους πολιτισμούς.

Γιατί ούτε εμείς θα είχαμε δημιουργήσει έναν τέτοιον πολιτισμό, ούτε οι γύρω μας χωρίς εμάς και τους λοιπούς, τους δικούς τους.

Η κληρονομιά τους δεν ανήκει συνεπώς σε ένα μόνο έθνος, για να τον χρησιμοποιεί ως απόδειξη της ανωτερότητάς του και να ικανοποιεί τον σωβινισμό, ρατσισμό και τον εθνικισμό του.

Όλα τα αρχαία ευρήματα αποτελούν στο σύνολό τους δείγματα της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας, και έτσι θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται. Ανήκουν σε όλους μας, στον καθένα του ανθρώπινου είδους.

Γιατί όλοι μας πήραμε και δώσαμε, δανειστήκαμε, κλέψαμε, χαρίσαμε η επιβάλλαμε ο ένας στον άλλο. Συνεπώς είναι αστείο να μιλάμε για διατήρηση μιας κουλτούρας και πολιτισμού, αντιτιθέμενοι σήμερα στην μετανάστευση ή την πολυπολιτισμικότητα.

Διότι ούτε ένας αξιόλογος πολιτισμός δεν δημιουργήθηκε η στάθηκε μόνος του, ξέχωρα και ανεξάρτητα από όλους τους άλλους. Όπως και κανένας λαός δεν είναι «καθαρός», είτε γενετικά είτε πολιτισμικά.

Και εάν παρατηρήσουμε σήμερα ποιοί λαοί είναι οι πιο αναπτυγμένοι και οικονομικά αλλά και πολιτισμικά, αποδεικνύεται ότι οι «ανοιχτές» δημοκρατικές και πολυπολιτισμικές κοινωνίες έχουν το προβάδισμα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να είναι κανείς περήφανος για τον τόπο του, ή την κουλτούρα και την πολιτιστική κληρονομιά του. Αλλά δεν έχει νόημα να υποβιβάζει όλους τους άλλους λαούς, τα επιτεύγματα ή τον πολιτισμό τους.

Αν κάποιος αγαπά την κουλτούρα του, δεν την ξεκόβει από τον υπόλοιπο τον κόσμο για να την προστατέψει. Ίσα ίσα, την μοιράζεται και την προωθεί στους άλλους λαούς, είτε με το να επισκεφτεί και να ζήσει αυτός στις χώρες τους, είτε με το να τους καλοδεχτεί στην δικιά του.

Έτσι όχι μόνο την επεκτείνει και την διαιωνίζει, αλλά και την εμπλουτίζει με την κουλτούρα των άλλων, πιθανώς τελειοποιώντας την. Γιατί καμία ποτέ αξιόλογη ανθρώπινη κοινωνία και ο πολιτισμός που την εξέφραζε, δεν έμεινε στάσιμη και κλειστή.

Και θα απορεί κανείς με τους Έλληνες, πώς από ένα έθνος τόσο πολυταξιδεμένο και δημιουργικό, να επιμένουν τώρα ως κοινωνία στην απόρριψη του κάθε τι διαφορετικού ή προοδευτικού, που το βλέπουν ως «ξένο» και απειλητικό για την ελληνικότητά τους.

Όταν Έλληνας παλιά σήμαινε ταξιδευτής και μορφωμένος, τώρα έχουμε γίνει μια κοινωνία κλειστόμυαλη, συντηρητική και αγράμματη.

Ίσως κάποτε να καταλάβουμε ότι δεν σώζουμε την χώρα ξεκόβοντάς την από την υπόλοιπη Ευρώπη και τον κόσμο, ή κλείνοντας ερμητικά τα σύνορα.

Πως αυτό που τελικά θα μας «φάει», θα είναι η ανικανότητά μας για αλλαγή και έμπρακτη, δημιουργική και εποικοδομητική συναναστροφή και ανταλλαγή με τον υπόλοιπο κόσμο.

 

Του Χρήστου Μουζεβίρη.

Advertisements

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Η παγκόσμια Ελλάδα του παρελθόντος ως παράδειγμα για την Ελλάδα του σήμερα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s