Σιδηροδρομικές… αναμετρήσεις

Στις 8 Οκτωβρίου του 1829, η ατμομηχανή Rocket, κατασκευασμένη από τον Βρετανό μηχανολόγο μηχανικό George Stephenson, αναμετράται και κερδίζει στον διαγωνισμό Rainhill, που έγινε με σκοπό τη δοκιμή αντοχών και δυνατοτήτων πέντε διαφορετικών συρμών, για την κάλυψη της νέας τότε σιδηροδρομικής γραμμής Λίβερπουλ – Μάντσεστερ.  

Ο Stephenson σχεδίασε την ατμομηχανή Rocket ειδικά γι αυτόν τον διαγωνισμό και βάσει των προδιαγραφών που απαιτούσε η συγκεκριμένη γραμμή, αποφασισμένος να κερδίσει. Ο κατασκευαστής, έχοντας την εμπειρία των προηγούμενων επιτυχημένων μηχανών που είχε σχεδιάσει, συνειδητοποίησε άμεσα πως δεδομένου ότι η συγκεκριμένη κατασκευή προοριζόταν κυρίως για επιβάτες και όχι για τη μεταφορά εμπορευμάτων, ήταν αναγκαίο να δοθεί έμφαση στην ταχύτητα, την αξιοπιστία και το βάρος της μηχανής, όπως ακριβώς όριζαν και οι κανόνες του διαγωνισμού.

Έτσι, βάσει των συγκεκριμένων προδιαγραφών, κατασκευάστηκε η Rocket, στην οποία ο Stephenson συγκέντρωσε τα προαπαιτούμενα μιας ελαφριάς και γρήγορης ατμομηχανής, με αρκετές καινοτομίες, ώστε να θεωρηθεί η πιο προηγμένη της εποχής του. Η μηχανή κατασκευάστηκε στη Forth Street Works του Newcastle, όπου βρισκόταν η έδρα της εταιρείας του.

Πέντε κινητήρες διαγωνίστηκαν, κινούμενοι πέρα δώθε κατά μήκος της καθορισμένης διαδρομής και η Rocket ήταν η μόνη που ολοκλήρωσε τις δοκιμές και ανακηρύχθηκε νικήτρια. Έκτοτε αποτέλεσε το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα εξελισσόμενου σχεδιασμού μηχανών και έγινε πρότυπο για τις περισσότερες ατμομηχανές για τα επόμενα 150 χρόνια. Η εταιρεία Stephenson’ s υπέγραψε σύμβαση για την παραγωγή των ατμομηχανών της συγκεκριμένης σιδηροδρομικής γραμμής, ουσιαστικά το πρώτο… inter-city εκείνης της εποχής.

Η Rocket συντηρήθηκε και σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο Επιστημών (Science Museum) του Λονδίνου.

ovi_greece_1016_008a

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s