Μαχάτμα Γκάντι

Στις 2 Οκτωβρίου του 1869, γεννήθηκε στο Porbandar, μια μικρή πόλη της δυτικής ακτής της Ινδίας, ο στοχαστής, ακτιβιστής και ηγέτης της ινδικής ανεξαρτησίας, Μαχάτμα Γκάντι (Mahatma Gandhi).

ovi_greece_1016_002aΟ Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι (Mohandas Karamchand Gandhi), όπως ήταν το πλήρες όνομά του, υπήρξε εμπνευστής και διδάσκαλος της Παθητικής Αντίστασης, μιας μορφής αντίστασης στην καταπίεση χωρίς τη χρήση βίας, που επηρέασε βαθύτατα την κοινωνική, πολιτική και φιλοσοφική διανόηση του 20ου αιώνα, καθιστώντας τον ίδιο μια παγκόσμια  συμβολική μορφή. Το προσωνύμιο Μαχάτμα, που σημαίνει “Μεγάλη Ψυχή” και με το οποίο είναι παγκοσμίως γνωστός, του το απέδωσε το 1914, ο Ινδός νομπελίστας ποιητής Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ. Συχνά επίσης τον αποκαλούν Bapu (που παραπέμπει στη λέξη “μπαμπά”) και ανεπίσημα, Πατέρα του Έθνους (Father of the Nation).

Ο Γκάντι υπήρξε η ηγετική φυσιογνωμία του εθνικού κινήματος για την ινδική ανεξαρτησία και μιας διδασκαλίας, που επηρέασε το διεθνές κίνημα για την ειρήνη. Σύμφωνα με την ινδουιστική παράδοση κοινωνικού διαχωρισμού σε κάστες, η οικογένειά του ανήκε στην κάστα Baniya, όπου τοπικός κυβερνήτης ήταν ο παππούς του και στη συνέχεια ο πατέρας του. Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον, όπου η αμοιβαία ανοχή και αποδοχή των πολλών και διαφορετικών θρησκευτικών κινημάτων ήταν πρωταρχικής σημασίας, σε συνδυασμό με τη χορτοφαγία, τη νηστεία ως τρόπου αυτοκάθαρσης και αρχές κατά του τραυματισμού οποιουδήποτε ζωντανού οργανισμού. Όλα αυτά, δίπλα σε μια μητέρα με αγνό και ευγενικό χαρακτήρα, επηρέασαν με τον θετικότερο τρόπο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του.

Το 1887, αποφοιτώντας από το Alfred High School, ξεκίνησε να φοιτά στο Κολέγιο Samaldas, αλλά διέκοψε μετά από την ολοκλήρωση του α’ έτους, καθώς οι σπουδές του φάνηκαν δύσκολες και η ατμόσφαιρα δυσάρεστη. Στη συνέχεια, κάποιος οικογενειακός φίλος του πρότεινε ότι θα ήταν καλό να σπουδάσει νομικά στο Λονδίνο, προκειμένου να διαδεχθεί το κληρονομικό αξίωμα της κάστας του, από τον παππού και τον πατέρα του, που είχε πεθάνει το 1885. Έτσι, ο νεαρός Γκάντι μετέβη το 1888 στην πρωτεύουσα της τότε βρετανικής αυτοκρατορίας, για να φοιτήσει στο πανεπιστήμιο, ερχόμενος για πρώτη φορά σε άμεση επαφή με τον δυτικό πολιτισμό. Στοχοποιημένος από τους συμφοιτητές του για τις ιδιαίτερες πολιτισμικές του συνήθειες, πολύ γρήγορα έγινε αντικείμενο χλευασμού τους, γεγονός που απομυθοποίησε αμέσως την εντύπωση που είχε, ότι η βρετανική πρωτεύουσα βρισκόταν στο επίκεντρο αυτού του πολιτισμού. Ο ίδιος ωστόσο, παρά το γεγονός ότι προσπάθησε να υιοθετήσει κάποιες από τις δυτικότροπες συνήθειες, στη βάση του παρέμεινε πιστός στις παραδοσιακές του αξίες και στην υπόσχεση που είχε δώσει στη μητέρα του, φεύγοντας από την Ινδία.

Κατά την τριετή παραμονή του στην Αγγλία, έγινε μέλος της Ένωσης Χορτοφάγων του Λονδίνου και μεταξύ άλλων, μελέτησε θρησκευτικά έργα και πραγματείες διαφόρων θρησκειών – μεταξύ αυτών και τη Βίβλο – στα πλαίσια μιας προσπάθειας προώθησης της παγκόσμιας συναδέλφωσης, αποδοχής, σεβασμού και υπεράσπισης κάθε θρησκευτικής ιδιαιτερότητας.

Με την αποφοίτησή του από το πανεπιστήμιο, επέστρεψε το 1891 στην Ινδία, όπου και πληροφορήθηκε για τον θάνατο της μητέρας του, που οι συγγενείς του είχαν αποκρύψει για συναισθηματικούς λόγους και λόγω απόστασης. Για κάποιο διάστημα άσκησε ανεπιτυχώς τη δικηγορία και τον Απρίλιο του 1893, εστάλη στη Νότια Αφρική, ως συνήγορος υπεράσπισης σε νομική υπόθεση μιας μεγάλης ινδικής εταιρείας.

Με την άφιξή του στη Νότια Αφρική, ο Γκάντι βρέθηκε αντιμέτωπος με τον φυλετικό διαχωρισμό του απαρτχάιντ, αποδέκτης και ο ίδιος μιας απαράδεκτα ρατσιστικής συμπεριφοράς στην αίθουσα του δικαστηρίου, από την οποία εκδιώχθηκε, επειδή αρνούνταν να βγάλει το παραδοσιακό ινδικό τουρμπάνι. Κάπου εκεί βρίσκεται και η έναρξη της πολιτικής του δράσης, με στόχο την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των συμπατριωτών του, αλλά και μια σειρά φυλακίσεων κατά την εικοσάχρονη παραμονή του στη χώρα.

Επηρεασμένος τόσο από τη σκέψη του Ρώσου συγγραφέα Λ. Τολστόι και του Αμερικανού συγγραφέα Χένρυ Θόρω (Henry Thoreau), όσο κι από τη χριστιανική διδασκαλία του Ιησού Χριστού, όπως ο ίδιος έλεγε, ο Γκάντι ξεκίνησε να διδάσκει την τακτική της παθητικής αντίστασης, βασισμένης στο δοκίμιο του Thoreau με τίτλο Resistance to Civil Government (Πολιτική Ανυπακοή), όπου η ανυπακοή προς ένα κράτος που δεν είναι δίκαιο αποτελεί λογικό επιχείρημα και ξεκάθαρη επιλογή.

Η διεκδίκηση των δικαιωμάτων των Ινδών μεταναστών συμπατριωτών του έγινε για τον Γκάντι αυτοσκοπός. Το 1910, κοντά στο Ντάρμπαν, ίδρυσε το αγρόκτημα “Τολστόι”, μια συνεταιριστική παροικία για Ινδούς.  Αργότερα, η κυβέρνηση της Νοτιοαφρικανικής Ένωσης έκανε σημαντικές παραχωρήσεις στα αιτήματά του, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης του κεφαλικού φόρου και της αναγνώρισης των ινδικών γάμων. Μετά από την κατάκτηση κάποιων θεμελιωδών δικαιωμάτων, ο Γκάντι επέστρεψε στην Ινδία.

Επόμενος στόχος του υπήρξε η κατάργηση της επαγγελματικής μαθητείας, του καθεστώτος δηλαδή, βάσει του οποίου φτωχοί κι αγράμματοι εργάτες δελεάζονταν να εγκαταλείπουν την Ινδία, για να εργαστούν σε άλλες βρετανικές αποικίες. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού ταξίδεψε σε ολόκληρη τη χώρα, πραγματοποιώντας πολυπληθείς συγκεντρώσεις, που τελικά ανάγκασαν την κυβέρνηση να καταργήσει αυτό το σύστημα, τον Μάιο του 1917.

Στη συνέχεια επικεντρώθηκε στον εθνικό αγώνα των Ινδών για ανεξαρτησία, που άρχισε να εξαπλώνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Το 1920, έχοντας ήδη μεσολαβήσει τα αιματηρά γεγονότα του Αμριτσάρ όπου σφαγιάστηκαν πολλοί διαδηλωτές που υποστήριζαν την παθητική αντίσταση, ο Γκάντι προώθησε εναντίον των Βρετανών μια εκστρατεία μη συνεργασίας, εξαιτίας της οποίας πολλοί Ινδοί αξιωματούχοι παραιτήθηκαν, πολίτες αρνούνταν τη συμμετοχή τους σε κρατικούς οργανισμούς και παιδιά αποχώρησαν από τα κρατικά σχολεία.

Ο Μαχάτμα Γκάντι δολοφονήθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1948, στο Νέο Δελχί, από εθνικιστή ομοεθνή του.

Advertisements

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Μαχάτμα Γκάντι

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s