Mad Max και το Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι

Όταν έγραψε η Λώρα Ίνγκαλς το «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι», δεν είχε με τίποτα υπόψη της την τηλεόραση και μια αμερικανική κοινωνία που δεν ήθελε με κανέναν τρόπο να δείξει έναν αλκοολικό και βίαιο πατέρα που συχνά έδερνε μάνα και κόρες, ερωτικά τρίγωνα όπου συμμετείχε ο πατέρας και ο γιατρός του χωριού ή ψυχασθενείς γείτονες και οικογενειακούς φίλους. Η τότε αμερικανική και παγκόσμια κοινωνία ήθελε τον μύθο της με ξανθά κοριτσάκια που τρέχουν ανέμελα στο λιβάδι, με μεγαλύτερό τους πρόβλημα ποιος θα πρωτοταΐσει το ορφανό προβατάκι που βρήκαν.

Η αμερικανική πραγματικότητα στα μέσα του 19ου αιώνα μόνο ανέμελα κοριτσάκια στο λιβάδι δεν είχε, κι όχι μόνο η αμερικανική, αλλά και η παγκόσμια πραγματικότητα. Κρατήστε τώρα αυτό στο μυαλό σας κι ας πάμε σε έναν άλλο μύθο. Σε αυτόν που πρωτοέγραψε ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ στο βιβλίο του, τον «Αιμίλιο», που δείχνει πώς το περιβάλλον διαμορφώνει τον χαρακτήρα.

Η υπόθεση έχει μεταφερθεί πολλές φορές στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, με πιο χαρακτηριστικά γκροτέσκα την ταινία «Δίδυμοι» με τον Ντε Βίτο και τον Σβαρτσενέγκερ. Δυο αδέλφια μεγαλώνουν σε τελείως διαφορετικά περιβάλλοντα, ο ένας σε ένα προστατευμένο περιβάλλον όπου κυριαρχεί η μόρφωση, η κουλτούρα και η τέχνη και ο άλλος στο κέντρο ή καλύτερα στο γκέτο μιας μεγαλούπολης, όπου κυριαρχεί το αίσθημα της επιβίωσης με κάθε τρόπο κι αν θέλεις κάτι το αρπάζεις, δεν περιμένεις να στο δώσουν.

Τώρα κάτι που λίγοι παρατηρούν αλλά φαίνεται στο τέλος τόσο του βιβλίου όσο και της γκροτέσκας κωμωδίας, είναι ότι το προστατευμένο περιβάλλον δεν παράγει υποχρεωτικά τον καλό και το βίαιο περιβάλλον δεν παράγει υποχρεωτικά τον κακό. Αυτό που φαίνεται είναι ότι απλά και οι δυο πλευρές έχουν διαφορετική οπτική ως προς το τι είναι καλό και κακό. Αυτός που μεγάλωσε στο προστατευμένο περιβάλλον και έχει μια θεωρητική αντίληψη για το καλό, όταν πια βρεθεί ανυπεράσπιστος στην καθημερινότητα μιας μεγαλούπολης, μπορεί πράττοντας το καλό – όπως εκείνος το αντιλαμβάνεται – στην πραγματικότητα να κάνει κακό όχι μόνο στον εαυτό του, αλλά και σε πολλούς γύρω του που θα είναι θύματα της αλήθειας του. Αντίστοιχα, ο άλλος που μεγάλωσε στη βία του γκέτο, μπορεί ακόμα και να εγκληματήσει για καλό σκοπό. Υπάρχει όμως και ένα στοιχείο που και οι δυο αποζητούν με διαφορετικές μεθόδους και σκοπούς, τη δύναμη.

okm_002Τώρα σε όλα αυτά τα θεωρητικά προσθέστε και πολύ Mad Max. Πολλά περίεργα και τροποποιημένα τροχοφόρα, πολλά και διαφορετικά όπλα, πολύ βία και πολύ σεξ. Κι επειδή οι σύγχρονες παράγωγες πρέπει να έχουν και δράκους, όπως το «Παιχνίδι των Θρόνων», προσθέστε και το δάσος με τις μυστήριες μαγικές δυνάμεις του.

Αφού λοιπόν ανακατέψετε καλά όλα αυτά τα στοιχεία, τα μεταφέρετε στα Απαλάχια των ΗΠΑ με όλους τους μύθους τους που καλύπτουν από τους μύθους των Νοτίων μέχρι τους μύθους των Ινδιάνων, θα βρεθείτε στο κέντρο της σκηνής όπου εξελίσσεται η τηλεοπτική σειρά «Outsiders» ή ελληνικότερα, οι απ’ έξω.

Η σειρά είναι παραγωγής 2016 και μόλις ολοκληρώθηκε η πρώτη σαιζόν, με 13 επεισόδια και έναν από τους πρωταγωνιστές – και μάλιστα στο ρόλο του κακού – τον καταπληκτικό Ντέιβιντ Μορς, γνωστό από τις ταινίες «πόλεμος Χ», «Πράσινο μίλι» και «Βράχος».

Για την υπόθεση υπάρχουν δυο πλευρές, με πολλές εσωτερικές συγκρούσεις δυνάμεων. Από τη μια μία οικογένεια/ομάδα αποχωρητών από τον πολιτισμό, που αριθμεί πάνω από 80 μέλη και ζει στα βουνά, μακριά από ηλεκτρισμό, τηλεόραση και φαστ φουντ και χωρίς να αποδέχεται το κράτος και τους νόμους του, υπακούοντας όμως σε δικούς τους νόμους. Από την άλλη, η κακή εταιρεία που θέλει να μετατρέψει το βουνό σε ανθρακωρυχείο, έχοντας αγοράσει τη γη από την κυβέρνηση με τη βοήθεια διεφθαρμένων πολιτικών και θέλοντας να εκδιώξει αυτούς που θεωρητικά την «καταπατούν», χρησιμοποιώντας κάθε μέσο, θεμιτό και μη. Στη μέση, οι άνεργοι πολίτες μιας κωμόπολης σε παρακμή, ένας σερίφης με πολλά ψυχολογικά προβλήματα, ένας πολύ μπερδεμένος τύπος που θεωρεί τον εαυτό του κομμάτι μιας προφητείας και ένα σωρό αθώοι κι από τις δυο πλευρές.

okm_001

Η ιστορία εξελίσσεται μέσα σε 13 επεισόδια, όπου πλοκές ξετυλίγονται μέσα από πλοκές, με συνεχή δράματα και κορυφώσεις που κρατάνε το θεατή κυριολεκτικά καρφωμένο στην οθόνη. Πολύ προσεκτική ανάλυση των χαρακτήρων από τον δημιουργό της σειράς Peter Mattei, που δε σου αφήνει το περιθώριο να χαρακτηρίσεις κάποιον κακό ή καλό από την αρχή, αλλά κατά την εξέλιξη του χαρακτήρα. Και μιλώντας για εξέλιξη, παρόλο ότι η σειρά φαίνεται να ακολουθεί αυτόν τον αργό ρυθμό που θέλουν τα στερεότυπα του Νότου των ΗΠΑ, αυτό είναι εικονικό, μιας και στην πραγματικότητα τα περισσότερα συμβαίνουν ταυτόχρονα και σε εκπληκτική ταχύτητα.

Μερικές φορές, η σειρά θυμίζει μια άλλη επίσης πολύ καλή σειρά, που εξελίσσεται στον αμερικανικό Νότο, το «Justified», αυτό όμως κυρίως όσον αφορά την εξέλιξη κάποιων χαρακτήρων και τη βία που τις συνοδεύει, παρά την υπόθεση.

Πολύ καλή πρόταση για όσους θέλουν μια σειρά με βάθος αλλά και δράση.

okm_003

Το Trailer της σειράς, ΕΔΩ!

Θάνος Καλαμίδας
Από το Ovi Keyboard Movies

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s