Αντώνιος και Κλεοπάτρα

Ovi_greece_0916_042aΣτις 16 Σεπτεμβρίου του 1966, στη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης (The Metropolitan Opera House – The MET), κάνει παγκόσμια πρεμιέρα η όπερα του Samuel Barber, Αντώνιος και Κλεοπάτρα. Ημέρα πρεμιέρας είναι επίσης και για την ίδια την Όπερα, που με την έναρξή της αντικαθιστά το παλιό ιστορικό κτίριο του 1883, το “παλιό MET” όπως συχνά αναφέρεται, έργο του αρχιτέκτονα J. Cleaveland Cady, γνωστό επίσης και με την ονομασία «The Yellow Brick Brewery».   

Η όπερα Αντώνιος και Κλεοπάτρα είναι έργο σε τρεις πράξεις, βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Κατά την πρώτη του φάση, το λιμπρέτο του ήταν γραμμένο από τον Φράνκο Τζεφιρέλι (Franco Zeffirelli), που για τη συγγραφή του χρησιμοποίησε αποκλειστικά σαιξπηρική γλώσσα. Για την πρεμιέρα του έργου, ο Φράνκο Τζεφιρέλι είχε προσληφθεί από τη ΜΕΤ ως σκηνοθέτης, με Διευθυντή Ορχήστρας τον Thomas Schippers. Η παράσταση ήταν κυριολεκτικά μια υπερπαραγωγή, πλαισιωμένη με ένα τεράστιο καστ που συμπεριλάμβανε 22 τραγουδιστές, μια πλήρη χορωδία, έναν θίασο χορευτών μπαλέτου, με περίτεχνα κοστούμια και σκηνογραφία.

Παρόλα αυτά, η παγκόσμια πρεμιέρα του Αντώνιου και της Κλεοπάτρας υπήρξε μια αποτυχία, που έλαβε κακές κριτικές, τόσο από το κοινό, όσο και από τον Τύπο. Οι λόγοι μάλιστα αποδόθηκαν κυρίως σε αυτήν τη δόση… υπερβολής, μιας παραγωγής που θεωρήθηκε υπερφορτωμένη, τόσο ως προς τα φανταχτερά της κοστούμια, όσο και ως προς τον τεράστιο αριθμό των συμμετεχόντων σε αυτήν, αφήνοντας υπονοούμενα ότι ο συνθέτης υπερέβαλε, με σκοπό να αρπάξει την ευκαιρία για γρήγορη κοινωνική ανέλιξη και καταξίωση. Λιγότερο ευγενικά, η παράσταση “στολίστηκε” μέσα στην ίδια χρονιά, με τον γνωστό απαξιωτικό χαρακτηρισμό, “τρίχες”. Μεταγενέστερο αρχειακό υλικό θεώρησε τον συνθέτη ως “αθώο θύμα” των γενικότερων περιστάσεων, αποκαθιστώντας το όνομά του.

Ο συνθέτης Samuel Barber (9 Μαρτίου 1910 – 23 Ιανουαρίου 1981) υπήρξε ένας από τους πιο αναγνωρισμένους Αμερικανούς μουσικούς του 20ου αιώνα, για τον οποίο έχουν ειπωθεί και γραφεί πολλά. Ο κριτικός μουσικής Donal Henahan έχει πει χαρακτηριστικά γι αυτόν: “μάλλον κανένας άλλος Αμερικανός συνθέτης δεν έχει γνωρίσει ποτέ τέτοια πρόωρη, επίμονη και μακροχρόνια αναγνώριση”.

O Barber, μετά από την αποτυχία της αρχικής πρεμιέρας, αναθεώρησε εκτενώς το έργο του πάνω σε εξίσου αναθεωρημένα κείμενα του Gian Carlo Menotti, σε μια νέα επιτυχημένη έκδοση που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη ΜΕΤ, τον Φεβρουάριο του 1975. Την επιτυχία της πρεμιέρας αυτής της αναθεωρημένης έκδοσης ακολούθησαν παραστάσεις στο Spoleto Festival των ΗΠΑ, στο Φεστιβάλ dei Due Mondi στο Spoleto της Ιταλίας, το 1983 και στη Λυρική Σκηνή του Σικάγου, το 1991.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s