Ποιος έκλεψε τη Μόνα Λίζα;

Η Mona Lisa, η διάσημη Τζοκόντα, έργο του Ιταλού ζωγράφου Λεονάρντο Ντα Βίντσι, εκλάπη στις 21 Αυγούστου του 1911 από τη θέση της στο μουσείο του Λούβρου. Το έργο, πιθανότατα προσωπογραφία της Lisa Gherardini, συζύγου του Francesco del Giocondo, είναι από τα πιο γνωστά έργα τέχνης ανά τον κόσμο. Θεωρείται, ότι ο Ντα Βίντσι θα πρέπει να το ζωγράφισε, μεταξύ 1503 και 1506.

Η απουσία του έργου από τη θέση του δεν έγινε αντιληπτή παρά την επόμενη μέρα, όταν ο ζωγράφος Louis Béroud μπήκε στο μουσείο και πήγε στο Salon Carré, όπου η Μόνα Λίζα ήταν εγκατεστημένη για πέντε χρόνια. Προς μεγάλη του έκπληξη, το μόνο που βρήκε στη θέση της, ήταν τα τέσσερα σιδερένια μανταλάκια, που χρησιμοποιούνταν ως υποστηρίγματα του έργου στον τοίχο. Ο Béroud επικοινώνησε αμέσως με τον επικεφαλής της φρουράς, ο οποίος θεώρησε ότι ο πίνακας θα πρέπει να είχε μετακινηθεί, για να φωτογραφηθεί για διαφημιστικούς λόγους. Λίγες ώρες αργότερα, ο Béroud θέλησε να διασταυρώσει την πληροφορία και απευθύνθηκε στον υπεύθυνο του σχετικού τμήματος του μουσείου, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι ο πίνακας δεν είχε μετακινηθεί για φωτογράφηση. Τότε διαπιστώθηκε ότι επρόκειτο περί κλοπής και ξεκίνησαν οι έρευνες. Κατά τη διάρκεια των ερευνών, το Λούβρο παρέμεινε κλειστό για μια ολόκληρη εβδομάδα.

Μεταξύ των πρώτων υπόπτων τέθηκε, συνελήφθη και φυλακίστηκε, ο Γάλλος ποιητής Γκιγιόμ Απολινέρ (Guillaume Apollinaire), που είχε κάποτε πει για το Λούβρο τη φράση «να καεί». Μαζί με τον Απολινέρ εμπλέχθηκε και φίλος του Πάμπλο Πικάσο, που επίσης ανακρίθηκε. Αργότερα απαλλάχθηκαν και οι δύο από τις κατηγορίες. Ο πραγματικός κλέφτης βρέθηκε δύο χρόνια αργότερα. Ήταν ο υπάλληλος του Λούβρου Vincenzo Peruggia, “πατριώτης” ιταλικής καταγωγής, που πίστευε ότι η ζωγραφική του Ντα Βίντσι θα έπρεπε να εκτίθεται σε κάποιο ιταλικό μουσείο. Έτσι, έκλεψε τη Τζοκόντα βγάζοντάς την από την είσοδο του κτιρίου κατά τη διάρκεια του κανονικού του ωραρίου, την έκρυψε μέσα σε μια ντουλάπα όπου φυλάσσονταν σκούπες και όταν το μουσείο έκλεισε, τη φυγάδευσε, κρύβοντας τον πίνακα κάτω από το παλτό του.

Ovi_greece_0816_036a.gif

Ο Peruggia, αφού κράτησε τη Μόνα Λίζα στο διαμέρισμά του για δύο χρόνια, ανακαλύφθηκε και συνελήφθη, καθώς προσπαθούσε να πουλήσει τον πίνακα σε διευθυντές της Πινακοθήκης Ουφίτσι, στη Φλωρεντία. Ο πίνακας εκτέθηκε στην ιταλική Πινακοθήκη για δύο περίπου εβδομάδες και στη συνέχεια, στις 4 Ιανουαρίου του 1914, επέστρεψε στο Λούβρο. Ο Peruggia φυλακίστηκε για 6 μήνες για την πράξη του, ενώ ο πατριωτισμός του χαιρετήθηκε από την Ιταλία.

Ο διάσημος πίνακας έχει δεχθεί και άλλες παρόμοιες “επιθέσεις”. Εδώ και χρόνια, η μπροστινή του όψη προστατεύεται από αλεξίσφαιρο γυαλί, που έχει σώσει το έργο σε πολλές περιπτώσεις, από διάφορες απόπειρες βανδαλισμού.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s