Αλ Ντι Μέολα

Ο συνθέτης και κιθαρίστας Αλ Ντι Μέολα (Al Laurence Dimeola) γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου του 1954, στο Νιου Τζέρσεϊ (New Jersey). Αμερικανός ιταλικής καταγωγής, ασχολήθηκε με την κιθάρα από πολύ μικρός, για να εξελιχθεί σύντομα σε έναν από τους σημαντικότερους και διασημότερους τζαζ κιθαρίστες παγκοσμίως.

Μεγάλωσε στο Bergenfield του New Jersey, όπου και φοίτησε στο Γυμνάσιο. Το 1971, ξεκίνησε μουσικές σπουδές στο Αμερικανικό Ίδρυμα Ανώτατης Μουσικής Εκπαίδευσης, (Berkley College of Music) της Βοστώνης, τις οποίες ουδέποτε ολοκλήρωσε.

Ovi_greece_0716_030a

Το 1974, σε ηλικία 20 μόλις ετών, ο καταξιωμένος πιανίστας της τζαζ, Τσικ Κορία (Chick Corea), τον προσκάλεσε να γίνει μέλος του τζαζ μουσικού σχήματος, Return To Forever. Μέσα στο συγκρότημα, στο οποίο παρέμεινε μέχρι το 1976, ο Ντι Μέολα άρχισε να ανακαλύπτει την απεραντοσύνης της μουσικής.  Στην αρχή της καριέρας του, διακρίθηκε για τη δεξιοτεχνία του σε σόλο κομμάτια. Με τη σταδιακή εξερεύνηση των μεσογειακών πολιτισμών, καθώς η κιθάρα του αναμειγνυόταν με τα φλαμένκο και τα τάγκο, τη βραζιλιάνικη και την αφρικανική μουσική, οι δεξιοτεχνικοί του αυτοσχεδιασμοί ταξίδευαν από την ηλεκτρική στην ακουστική κιθάρα, εμπλουτίζοντας την τεχνική του με μουσικά ακούσματα από όλο τον κόσμο και φέροντας τον ίδιο σε επαφή με πολυάριθμους μεγάλους καλλιτέχνες, όπως οι Stanley Clarke, Jan Hammer, Jean-Luc Ponty, Paul Simon, Frank Zappa, John McLaughlin, Paco de Lucía.

Ο Αλ ντι Μέολα, ως καλλιτέχνης, θεωρείται πολύ περισσότερα από ένας απλός βιρτουόζος της κιθάρας. Εκτός αυτής, παίζει πλήκτρα, τσέλο, ντραμς, είναι τραγουδοποιός, τραγουδιστής, παραγωγός. Μπορεί να παραλλάξει ένα κομμάτι της τζαζ, σε fusion τζαζ, να του προσθέσει έθνικ ή λάτιν στοιχεία, προσδίδοντάς του τελικά ένα εντελώς διαφορετικό αισθητικό αποτέλεσμα. Αφήνεται με πάθος στους γρήγορους αυτοσχεδιασμούς, είτε παίζει σε ζωντανή συναυλία, είτε ηχογραφεί στο στούντιο. Ίσως αυτό και να απαντά στο ερώτημα, γιατί ο ίδιος προτιμά να μην παίζει “εμπορικά”, με τη γνωστή έννοια που ο όρος χρησιμοποιείται στην τέχνη ή γιατί από το ξεκίνημα της καριέρας του μέχρι σήμερα, έχει αλλάξει πέντε δισκογραφικές εταιρείες.

Οι πειραματισμοί του στην ηλεκτρονική πλευρά της τζαζ σε συνεργασία με τον Jan Hammer διεύρυναν ακόμα περισσότερο τους μουσικούς του ορίζοντες. Με το ακουστικό του άλμπουμ Cielo e Terra, αρχίζει να ενσωματώνει κιθάρες και συνθεσάιζερ στα επόμενα άλμπουμ του, ενώ από τη δεκαετία του ’90, στρέφεται περισσότερο προς το λάτιν στυλ.

Ο Αλ ντι Μέολα αρέσκεται στις περιοδείες και στις εμφανίσεις σε μικρούς χώρους. Συνήθως, κλείνει τις συναυλίες του με κάποιον πομπώδη αυτοσχεδιασμό, σε κάποιο από τα πιο “δυνατά” του κομμάτια. Για πολλά χρόνια είχε αποστασιοποιηθεί από την ηλεκτρική κιθάρα και προσανατολιστεί στην ακουστική. Από το 2006, επέστρεψε στην αγάπη του για την ηλεκτρική κιθάρα και το DVD της συναυλίας του στο Λεβερκούζεν Jazz Festival 2006, φέρει τον τίτλο, Επιστροφή στην ηλεκτρική κιθάρα.  Κάποια από τα άλμπουμ του έγιναν από τα πιο δημοφιλή στον κόσμο και είχε πουλήσει πάνω από δύο εκατομμύρια κομμάτια.

Έχει υπάρξει τέσσερις φορές νικητής σε δημοσκοπήσεις του περιοδικού Guitar Player Magazine, ως ο καλύτερος τζαζ κιθαρίστας.

 

Στο link που ακολουθεί, μπορείτε να τον ακούσετε σε ένα από τα γνωστότερα κομμάτια του, με τίτλο Mediterranean Sundance:

https://www.youtube.com/watch?v=hhccIfevjCU

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s