Κάρλος Σαντάνα

Ο Μεξικανοαμερικανός μουσικός Κάρλος Σαντάνα (Carlos Santana) γεννήθηκε στο Autlán de Navarro του Μεξικού, στις 20 Ιουλίου του 1947. Διάσημος από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 με το συγκρότημά του, Santana, καθιερώθηκε μέσα από την πρωτοτυπία μιας ηχητικής μείξης μεταξύ ροκ, μπλουζ, λατινοαμερικανικής και αφρικανικής μουσικής.

Πρώτο του μουσικό όργανο υπήρξε το βιολί σε ηλικία μόλις 5 ετών, ενώ με την κιθάρα ξεκίνησε να ασχολείται γύρω στα 8. Βαθύτατα επηρεασμένος από τον Ρίτσι Βάλενς, θρύλο των Λατινοαμερικανών της ποπ και ροκ μουσικής, ο Κάρλος, μετά την αποφοίτησή του από το Γυμνάσιο, απέρριψε και τις δύο επιλογές για πανεπιστήμια της Καλιφόρνια και δεν συνέχισε τις σπουδές του.

Ovi_greece_0716_063aΣτα χρόνια που ακολούθησαν, είχε την ευκαιρία να δει τα είδωλά σε ζωντανές εκτελέσεις τους, στο Σαν Φρανσίσκο, μεταξύ αυτών τον βασιλιά της μπλουζ, B.B.King, καθώς και τους Jaier Batiz και John Lee Hooker. Μετά από μερικά χρόνια δουλειάς στην κουζίνα ενός εστιατορίου και παίζοντας μουσική στον δρόμο, αποφάσισε να ακολουθήσει την καριέρα του μουσικού. Η αρχική του φήμη κατά το έτος 1966, υπήρξε αποτέλεσμα μιας σειράς τυχαίων γεγονότων και συγκυριών, που συνέβησαν όλα την ίδια μέρα.

Από εκεί και μετά, το συγκρότημα των Santana με το πρωτότυπο μείγμα λάτιν, ροκ, τζαζ, μπλουζ, σάλσα και αφρικανικών ρυθμών, απέκτησε γρήγορα μεγάλη φήμη στη μουσική σκηνή του Σαν Φρανσίσκο. Η επιτυχία του συγκροτήματος απογειώθηκε με την παρουσία του στο Woodstock το 1969, γεγονός που οδήγησε τους Santana στην υπογραφή συμβολαίου με τη δισκογραφική εταιρεία Columbia Records. Ωστόσο, την ίδια κιόλας χρονιά και παρόλη την απότομη αύξηση του κοινού τους, το συγκρότημα άρχισε να αποσυντίθεται λόγω εσωτερικών διαφωνιών, με επίκεντρο κυρίως το γεγονός ότι ο Κάρλος, πέρα από την αγάπη του για τη μπλουζ και τη ροκ μουσική, ήθελε να επεκταθεί μουσικά προς τη τζαζ. Τελικά, η κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους, το 1970, με τίτλο Abraxas, εδραίωσε τη φήμη του συγκροτήματος, που λατρεύτηκε από το κοινό, κρατώντας το άλμπουμ για 88 εβδομάδες στα charts του Billboard και κάνοντάς το 4 φορές πλατινένιο, μέχρι το 1986. Στο συγκεκριμένο άλμπουμ περιλαμβάνεται ένα από το πιο γνωστά τραγούδια των Santana, με τίτλο Black Magic Woman.

Το 1971, στο συγκρότημα προσχώρησε ο νεαρός κιθαρίστας Neal Schon, ένας κιθαρίστας – φαινόμενο, με τον οποίο οι Santana ολοκλήρωσαν και κυκλοφόρησαν το τρίτο τους άλμπουμ, Santana III, μια ακόμα επιτυχία, που έφτασε το νούμερο 1 στα charts, πουλώντας 1 εκατομμύριο δίσκους. Ωστόσο, οι εσωτερικές διαφωνίες συνεχίστηκαν, με πρόσθετο πρόβλημα πλέον τη χρήση ουσιών από μέλη του συγκροτήματος, γεγονός το οποίο έβαλε τον Κάρλος στη διαδικασία σκέψης για αλλαγές, τόσο του συγκροτήματος, όσο και της ζωής του γενικότερα.

Στις αρχές του 1972, μετά από αποχωρήσεις μελών, ο Κάρλος και τα υπολειπόμενα μέλη του συγκροτήματος άρχισαν να εργάζονται πάνω στο τέταρτο άλμπουμ τους με τίτλο Caravanserai. Με την ολοκλήρωση του άλμπουμ, που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή εξωτερικών μουσικών, οι Gregg Rolie και Neal Schon αποφάσισαν να αποχωρήσουν οριστικά από το συγκρότημα. Το Caravanserai σήμανε μια σημαντική αλλαγή στη μουσική κατεύθυνση προς τη jazz fusion. Το άλμπουμ έλαβε άριστες κριτικές και έγινε πλατινένιο στα επόμενα χρόνια. Οι δυσκολίες που πέρασαν ο Σαντάνα και το συγκρότημά του εκείνη την περίοδο, καταγράφηκαν στο τεύχος του Rolling Stone του 1972, υπό τον τίτλο “Η ανάσταση του Κάρλ”.

Την περίοδο μεταξύ 1972 – 1979 και έχοντας ήδη παντρευτεί, ο Κάρλος εισέρχεται σε μια εποχή διαφορετικού στυλ, με έντονο το στοιχείο του διαλογισμού. Δείγμα αυτής της περιόδου αποτελεί το άλμπουμ με τίτλο Welcome, με πολλά στοιχεία τζαζ, ενώ το επόμενο άλμπουμ, Illuminations, μια συνεργασία του Σαντάνα με τη χήρα του John Coltrane, περιέχει ελεύθερη εσωτερική τζαζ, με επιρροές κλασικής μουσικής και μουσικής από τις ανατολικές Ινδίες.

Το 1976, έχοντας μειωθεί οι πωλήσεις μετά την αύξηση των τζαζ στοιχείων, μια στροφή ξανά προς το έθνικ στυλ με το άλμπουμ Amigos, σχολιάστηκε από το Rolling Stone, με τον τίτλο “Οι Santana επιστρέφουν”. Με την προσθήκη νέων μελών στα κρουστά, οι κυκλοφορίες των Zombies, She’s not there και Moonflower, το 1977, σημειώνουν σημαντικές εμπορικές επιτυχίες.  Η σχετική επιτυχία των άλμπουμ του συγκροτήματος αυτή την περίοδο επέτρεψε στον Σαντάνα να κυνηγήσει μια σόλο καριέρα χρηματοδοτούμενη από τη CBS. Ακολούθησαν πολλά δημοφιλή singles.

Αρχές της δεκαετίας του ’80, ο Σαντάνα τίμησε για μία ακόμα φορά τις αρχικές του ροκ ρίζες, ηχογραφώντας το τραγούδι της ταινίας La Bamba, που βασίστηκε στην τραγικά σύντομη ζωή του θρύλου της ροκ εν ρολ, Ρίτσι Βάλενς. Ωστόσο, την ίδια περίοδο, παρόλο που το συγκρότημα είχε επικεντρωθεί στην προσπάθεια να βγάλει εμπορικά άλμπουμ, οι αλλαγές στα γούστα του κοινού άρχισαν να αντικατοπτρίζονται στις χαμηλότατες πωλήσεις του τελευταίου τους άλμπουμ Beyond Appearances, το 1985. Τελικά, η συμμετοχή του συγκροτήματος στη συναυλία Live Aid απέδειξε ότι το γκρουπ εξακολουθούσε να είναι μια κορυφαία επιλογή για συναυλιακούς χώρους και ο Σαντάνα επανέκτησε το σεβασμό του στους κύκλους της τζαζ και της ροκ.

Το 1987, κυκλοφόρησε το νέο τους άλμπουμ με τίτλο Freedom και το 1988, ο Σαντάνα κανόνισε μια επανένωση με τα παλαιά μέλη του συγκροτήματος Santana για μια σειρά συναυλιών. Η δισκογραφική CBS κυκλοφόρησε μια αναδρομή 20 ετών των επιτυχιών τους, με το διπλό άλμπουμ Viva Santana!. Τον ίδιο χρόνο ο Κάρλος δημιούργησε ένα ορχηστρικό συγκρότημα τζαζ, στο οποίο συμμετείχε ο θρύλος της τζαζ Wayne Shorter στο σαξόφωνο. Στη μικρή περιοδεία που έκανε το νέο σχήμα, έλαβε θετικότατες κριτικές, που το σύγκριναν με την εποχή του Caravanserai. Την ίδια χρονιά (1987), κυκλοφόρησε επίσης το σόλο άλμπουμ του, Blues for Salvador, που κέρδισε το βραβείο Grammy, για την καλύτερη ροκ μουσική απόδοση.

Το 1990, μετά από 22 χρόνια συνεργασίας, ο Σαντάνα εγκατέλειψε την Columbia Records και υπέγραψε με την Polygram. Την επόμενη χρονιά, έκανε μια guest εμφάνιση στο άλμπουμ Solo Para Ti του Ottmar Liebert και μια διασκευή δικού του τραγουδιού, του διάσημου, Samba Pa Ti. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, ηχογράφησε καινούρια άλμπουμ, χωρίς όμως υψηλές πωλήσεις. Σε βάθος της δεκαετίας δεν έκανε νέες κυκλοφορίες, ώσπου κατέληξε να μην έχει καν δισκογραφικό συμβόλαιο. Μια πρόταση του παλιού του συνεργάτη, Clive Davis, του πρόσφερε συμβόλαιο στην εταιρεία Arista Records και την ηχογράφηση του άλμπουμ Supernatural, το 1999, στο οποίο συμμετέχουν μεγάλα ονόματα όπως, οι Everlast, Rob Thomas, Eric Clapton, Lauryn Hill, Wyclef Jean, Cee Lo Green, Maná, Dave Matthews, K. C. Porter, J. B. Eckl και άλλοι. Το κομμάτι Smooth που συμπεριλαμβάνεται στο άλμπουμ, ανέβηκε στο Νο 1 των charts και παρέμεινε εκεί για 10 εβδομάδες, την άνοιξη του 2000. Το άλμπουμ πούλησε 15 εκατομμύρια δίσκους και κέρδισε 9 βραβεία Grammy, ενώ λίγο αργότερα την ίδια χρονιά, κέρδισε 3 βραβεία, ένα εξ αυτών του Δίσκου της Χρονιάς, στα Latin Grammy Awards.

Η δεκαετία του 2000 φέρνει νέες συνεργασίες, κυρίως με τη χρήση των guest καλλιτεχνών και το 2003, ο Σαντάνα κατατάσσεται 15ος στη λίστα του Rolling Stone, με τους 100 καλύτερους κιθαρίστες όλων των εποχών. Το 2005, γίνεται ο πρώτος στιχουργός που τιμάται ως Είδωλο της BMI, στα 12α ετήσια βραβεία BMI Latin Awards. Την ίδια χρονιά, κυκλοφορούν τα άλμπουμ, Possibilities και All That I Am και το 2006, ξεκινάει περιοδείες στην Ευρώπη, προωθώντας το συγκρότημα του γιου του, Σαλβαντόρ Σαντάνα. Κατά τα έτη 2007 και 2008, συνεχίζει τις συνεργασίες του με γνωστά ονόματα και το 2009, παίζει στον τελικό του American Idol, με τους 13 καλύτερους φιναλίστ, καθώς και σε μια συναυλία 2,5 ωρών, με 20.000 θεατές, στα Σκόπια.

Από τις πιο πρόσφατες κυκλοφορίες του, το 2012, είναι το άλμπουμ του με τίτλο Shape Shifter, που αποτελείται από ορχηστρικά κυρίως κομμάτια.

Ο Σαντάνα, στο φεστιβάλ του Woodstock, έπαιζε μια κόκκινη Gibson SG Specal. Στο διάστημα μεταξύ Abraxas και Santana III, χρησιμοποιούσε διαφορετικές Gibson Les Pauls και μια Black Gibson SG Special, ενώ κατά την περίοδο 1976 – 1982, βασική του κιθάρα ήταν μια Yamaha SG 175B και ως δεύτερη, μια λευκή Gibson SG Custom. Το 1982, ξεκίνησε να χρησιμοποιεί μια custom PRS 24. Από το 1988, η εταιρεία PRS άρχισε να φτιάχνει εξειδικευμένα μοντέλα «Santana»,  που τα χρησιμοποιεί από τότε στις συναυλίες του. Οι κιθάρες Santana έχουν λαιμό φτιαγμένο από μονοκόμματο μαόνι και ταστιέρα από ροδόξυλο, κατασκευή που βοηθάει στην παραγωγή ήχου με απαλή χροιά.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s