Η Παναγία του Καζάν

Στις 8 Ιουλίου του 1579, στην πόλη Καζάν του Tatarstan, ανακαλύπτεται μια ιερή εικόνα της Παναγίας, που αναπαριστά την Παρθένο Μαρία, να κρατά στην αγκαλιά της τον μικρό Ιησού. Η ανακάλυψη της εικόνας σε υπόγεια θέση της πόλης, την κατέστησε προστάτιδα της περιοχής του Καζάν.

Ovi_greece_0716_014aΣύμφωνα με την παράδοση, τη θέση της εικόνας αποκάλυψε η ίδια η Θεοτόκος σε ένα μικρό κορίτσι, τη Ματρώνα, που είδε την Παρθένο Μαρία μπροστά του, σαν οπτασία. Τέτοιου τύπου υπερφυσικές εμφανίσεις της Παναγίας είχαν αναφερθεί αρκετά συχνά στην ίδια περιοχή και με θρησκευτικούς όρους ερμηνεύονται με την έννοια των Θεοφανείων ή Επιφανίων.

Η αρχική εικόνα της Παναγίας του Καζάν ή Θεοτόκου του Καζάν, όπως αλλιώς ονομάζεται (ρωσικά, Казанская Богоматерь), είναι η υψηλότερη σε ανάστημα εικόνα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και παρέμεινε στη Μονή της Θεοτόκου της περιοχής, που χτίστηκε στο σημείο όπου ανακαλύφθηκε η ιερή εικόνα.

Η εικονιζόμενη μορφή της Παναγίας θεωρήθηκε για αιώνες παλλάδιο της Ρωσίας, τουλάχιστον μέχρι το 1904, που η εικόνα εκλάπη από την εκκλησία του Καζάν. Επίκληση της Παναγίας για προστασία της χώρας έχει σημειωθεί από τους Ρώσους Διοικητές, Ντιμίτρι Ποζάρσκυ (Dmitry Pozharsky) και Μιχαήλ Κουτούζοφ (Mikhail Kutuzov), κατά την πολωνική εισβολή του 1612 στη χώρα, κατά τη σουηδική εισβολή του 1709 και κατά την εισβολή του Ναπολέοντα, το 1812.

Δύο καθεδρικοί ναοί του Καζάν, ένας στη Μόσχα και ένας στην Αγία Πετρούπολη, είναι αφιερωμένοι στην Παναγία του Καζάν. Σε άλλες επίσης εκκλησίες, τόσο στη Ρωσία (όπως της πόλης Γιαροσλάβλ και της Αγίας Πετρούπολης) όσο και ανά τον κόσμο, διατηρούνται εξαιρετικά αντίγραφα της πρωτότυπης εικόνας, ενώ εξίσου αξιοσημείωτα αντίγραφα, υπάρχουν επίσης στην Καθολική Εκκλησία. Η Παναγία του Καζάν γιορτάζεται από τις 21 Ιουλίου έως και τις 4 Νοεμβρίου, Ημέρα της Εθνικής Ενότητας της Ρωσίας.

Τη νύχτα της 29ης Ιουνίου του 1904, η εικόνα εκλάπη από την εκκλησία στο Καζάν, όπου είχε διατηρηθεί για αιώνες. Οι κλέφτες, προφανώς πόθησαν το χρυσό πλαίσιο της εικόνας, που ήταν διακοσμημένη και με πολλά πολύτιμα κοσμήματα. Αρκετά χρόνια αργότερα, η ρωσική αστυνομία συνέλαβε τους δράστες, που αρχικά δήλωσαν ότι η εικόνα τεμαχίστηκε σε κομμάτια και κάηκε, στην πορεία όμως ομολόγησαν, ότι βρισκόταν σε ένα μοναστήρι, στις ερημιές της Σιβηρίας. Η τελική μαρτυρία δεν έγινε ωστόσο πιστευτή από την αστυνομία, που θεώρησε ότι η εικόνα δεν ήταν η αυθεντική.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας ερμήνευσε την εξαφάνιση της εικόνας ως ένδειξη των τραγωδιών που θα μάστιζαν στη συνέχεια τη χώρα, αφού η εικόνα της προστάτιδας Αγίας της είχε χαθεί. Πράγματι, ειδικά οι αγροτικοί πληθυσμοί της χώρας, συνήθιζαν να συσχετίζουν κάθε κακή στιγμή της ιστορίας της χώρας (όπως για παράδειγμα, τα δεινά της Επανάστασης του 1905 ή την ήττα της Ρωσίας στον ρωσο-ιαπωνικό πόλεμο), με τη βεβήλωση της εικόνας. Ο καθεδρικός ναός που αρχικά φιλοξένησε την πρωτότυπη εικόνα, ανατινάχθηκε αργότερα από τις κομμουνιστικές αρχές.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s