Η Ελλάδα των παραλλαγών

Ξεκίνησα να γράφω αυτές τις γραμμές, ακούγοντας ξανά και ξανά την Άγια Νύχτα. Έγραφα και ξανάφερνα στο μυαλό μου την εικόνα του κυριακάτικου καφέ..

Είχα κατέβει, που λέτε, στο Τροκαντερό – μια ανάσα από το σπίτι μου – όταν ξαφνικά, άκουσα ήχους πιάνου δίπλα στη θάλασσα. Η μέρα ήταν υπέροχα ηλιόλουστη και η θερμοκρασία υψηλή. Η θάλασσα λάδι, με εκείνο το καταγάλανο φωτεινό της χρώμα, που δεν θύμιζε τίποτα από χειμώνα. Χμμμμμμ… καλοκαιρινά Χριστούγεννα – σκέφτηκα – και χαμογέλασα μόνη μου με ένα ακόμα από τα παράδοξα αυτής της χώρας, που μπορεί να στηρίζει τις μεγαλύτερες ελπίδες στον ήλιο της, παρά σε οτιδήποτε άλλο. Υπερβολικά πολύ κόσμος, όπως πάντα συμβαίνει όταν έχει καλό καιρό. Τόσο εκνευριστικά πολύς, που έτσι και τολμούσες να μετακινήσεις το αυτοκίνητο, θα έπρεπε να κάνεις τάμα, μέχρι να ξαναβρείς να παρκάρεις στη γειτονιά. Και ξαφνικά στο βάθος, μεταξύ οχλαγωγίας και ιστιοφόρων, ξεπήδησαν οι ήχοι των πλήκτρων. Τα βήματά μου με οδήγησαν μόνα τους, εντελώς ανεξέλεγκτα, όπως ανεξέλεγκτα επιστρέφεις σχεδόν πάντα στο ανεκπλήρωτο ή όπως το ίδιο ανεξέλεγκτα, ο δολοφόνος ξαναγυρίζει στον τόπο του εγκλήματος. Ας μην πιάσουμε όμως τώρα αυτό το θέμα […]

Ovi_Greece_0016a

Πλησιάζοντας προς το σημείο, με μεγάλη μου έκπληξη διαπίστωσα, ότι δεν ήταν και λίγοι εκείνοι που, μαζί με μένα, είχαν μαγνητιστεί από τις νότες. Πολύ ευχάριστο αυτό, σκέφτηκα. Και πράγματι, όταν τελικά έφτασα στο σημείο, ένα κοινό αποτελούμενο από ανθρώπους διαφόρων ηλικιών, είχε συγκεντρωθεί με ενδιαφέρον, μπορεί και από περιέργεια, κοντά στο baby grand. Μα πόσο αντιφατικά αρμονική εικόνα!.. Ένα πιάνο με ουρά, σε χώρο ανοιχτό, δίπλα στη θάλασσα, με φόντο τα αγκυροβολημένα κότερα και τριγύρω κόσμος – από ηλικιωμένους μέχρι πιτσιρίκια – προσηλωμένος στο γεγονός. Ο πιανίστας, με επίσημο κοστούμι λες και έδινε ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής, φαινόταν τόσο πολύ χαμένος στις νότες του, που – είμαι βέβαιη – πως για τον ίδιο δεν έκανε καμία απολύτως διαφορά το γεγονός, ότι επρόκειτο απλά για μια μικρής διάρκειας υπαίθρια συναυλία, εθελοντικού χαρακτήρα, όπως διάβασα αργότερα σε κάποια φυλλάδια.

Και όταν τελείωσε η σονάτα του Scarlatti – που δυστυχώς δεν πρόλαβα ολόκληρη – σηκώθηκε, έκανε βαθιά υπόκλιση και προανήγγειλε για το τέλος, μια… “διαφορετική Άγια Νύχτα”. Δεν μπόρεσα να αντισταθώ και βιντεοσκόπησα με το κινητό μου. Απέναντί μου, ένα νεαρό ζευγάρι με ένα μωρό, που δεν πρέπει να ήταν μεγαλύτερο από τριών μηνών. Ο μπαμπάς το κρατούσε στην αγκαλιά του και το λίκνιζε ελαφρά στο ρυθμό των ήχων του γνωστού χριστουγεννιάτικου τραγουδιού, που απλωνόταν στον αέρα. Ασυναίσθητα, έκανα εικόνα όλα εκείνα τα κακόγουστα χοροπηδάδικα και τα νεολαιίστικα στέκια με το στριμωξίδι, τη βαβούρα και τη μουσική χαμηλής αισθητικής. Αυτό το ζευγάρι όμως ήταν διαφορετικό. Μια παραλλαγή που ξεχώριζε από το γενικό σύνολο, με διαφορετική αισθητική, όπως και όλοι όσοι είχαν σταματήσει στο συγκεκριμένο σημείο, απολαμβάνοντας τους ήχους του πιάνου. Και εκείνο το σημείο, κάποια λίγα τετραγωνικά μέτρα Ελλάδας, ήταν εξίσου μια παραλλαγή της γενικής ασχήμιας που κουβαλάει η χώρα επάνω της τα τελευταία χρόνια. Και η Άγια Νύχτα, που με τόσο σεβασμό προανήγγειλε εκείνος ο πιανίστας στο ολιγάριθμο κοινό του υπαίθριου χώρου, ήταν κι αυτή βασισμένη σε παραλλαγές – variations ονομάζονται στη γλώσσα της μουσικής. Άνθρωποι και ήχοι, εναρμονισμένοι με το χρυσαφί του ήλιου και το γαλανό της θάλασσας, με σεβασμό στο χώρο, το μουσικό και τον σκοπό που αυτός υπηρετούσε, ένα μικρό ανθρωπο-μουσικό σύνολο μιας άλλης αισθητικής, καταδείκνυε για κάποια λεπτά της ώρας μια άλλη Ελλάδα, πολύ μακρινή από την καθημερινή Ελλάδα της κακογουστιάς, της αρπακολλιάς και της λοβιτούρας, που όμως κάπου υπάρχει ακόμα ζωντανή!

Καλά Χριστούγεννα σε όλους!!!

Από Την Λίλιαν Μπαντάνη

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s